Stel, er komt een boek uit met racistische texten erin waar je je door beledigd voelt, wat kan je daartegen doen ?

Ik vraag me af of en wat daar tegen te doen is. Ik hoop dat iemand het antwoord heeft.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wetgeving
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik neem aan dat wanneer zo'n boek wordt uitgegeven, het toch wel aan bepaalde criteria zal moeten voldoen. Dus als het echt racistisch zou zijn, het niet wordt uitgegeven. Daarnaast heb je nog zoiets als vrijheid van pers (of zoiets).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
lees even mijn reactie op jouw reactie. Ik kan hier slecht tegen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik las laatst een oud jeugdboek van mijn moeder, waar ze het -op een vriendelijke toon overigens- (geloof ik) over 'het zwartje' en 'het nikkertje' hadden. Dat zou nu niet meer getolereerd worden. Is het een oud boek?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zoals 'De negerhut van oom Tom' inmiddels ook 'hertaald' is.

Het beste antwoord

Begin eens met een mailtje te sturen aan Magenta.
Dat kun je doen op de volgende website:
escape
12 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

De uitgever aanschrijven. Maar omdat een auteur gelukkig (net als alle mensen in Nederland) een vrije meningsuiting heeft, kun je daar weinig aan doen (gelukkig maar) want dat is democratie.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Oke, maar er worden wel vaker mensen aangeklaagd om racistische uitspraken. En oproepen tot geweld in combinatie met racisme, ik vraag me toch echt af of dat onder vrijheid van meningsuiting valt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik ook, we kennen allemaal Salman Rusdi, maar ik laat me toch niet gek maken door die uitspraken als Fatwa? We wonen in nederland, kom op zeg! Waarom zou je dat willen doen als je in Nederland woont? En wil je wel bezwaar maken doe dat vanuit je vaderland, en de daar heersende culturen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Racisme hoort niet bij een democratie hoor :') Integendeel!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zeg ik dat dan? is vrijheid van meningsuiting racisme? Dan begrijp jij democratie niet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik vind het een beetje simpel gezegd als je zegt dat het valt onder vrijheid van meningsuiting. Er is een verschil tussen iemand kwetsen en een mening hebben en veel mensen zien hier, helaas, de grens niet tussen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Krekatos, daar heb je gelijk in maar dan zou vrijheid van meningsuiting dus afgeschaft moeten worden want racisme is ook een mening helaas.....
Je kunt aangifte doen van racisme. Vervolgens is het aan justitie of er iets mee gedaan wordt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het maakt nogal uit wat de context is.
Als het een roman is waarbij één of meer van de personages racistische tekst uitslaat, dan is dat literaire vrijheid - zoals je de schrijver van een boek waarin een moord gepleegd wordt ook niet kunt aanklagen voor moord.
Als het een niet-literair boek is, dus een (semi-)wetenschappelijk of non-fictie boek met betogen dat bevolkingsgroep X niet deugt en dergelijke, dan kun je aangifte doen, maar doorgaans is dat een erg moeilijke zaak.
Net zoals bij dergelijke teksten op internet: zulke sites worden vaak gehost in e VS of in Zweden en zijn dan van hieruit niet aan te pakken.
Het kan zijn dat het soort boek waar je op doelt is uitgegeven door de paar kleine uitgeverijen in Nederland die zich in zulke lectuur specialiseren, en die weten meestal precies hoe ze de dans kunnen ontspringen.

Misschien heeft Art. 1 nog meer informatie en tips: http://www.art1.nl/
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wie vindt de teksten racistisch? Dat is nogal persoonlijk.
Daar kom je denk ik niet (per se) ver mee in een rechtbank. Naast jouw gevoel staat namelijk het recht op vrije meningsuiting (van de schrijver).

Het is moeilijk te bepalen wat een rechter ervan zal denken, maar zoals je ziet bij bijv het Wilders-proces, zijn beide rechten essentieel voor de Nederlandse samenleving. Het is moelijk te bepalen wat 'belangrijker' is in een bepaald geval.

Maar: als je je gediscrimeerd voelt (o.a. door een bepaald boek/film), dan zijn er een aantal instanties waar je terecht kunt met je klacht:

www.discriminatie.nl/
www.meldpunt.nl/
www.art1.nl/