DigiD als identificatie gebruiken?

Tegenwoordig moet je je kunnen identificeren als je je verdacht gedraagt of toevallig langs een delict loopt. Mijn vraag is of inloggen op je DigiD met je laptop of mobieltje ook een toegestane manier is om jezelf te identificeren?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wetgeving
6.2K

Het beste antwoord

In het bijgaande overzicht, wordt DigiD niet als zodanig vermeld.

Identificatieplicht

Iedereen van 14 jaar en ouder moet een geldig identiteitsbewijs kunnen tonen. Als iedereen kan laten zien wie hij is, kunnen de politie en andere toezichthouders (zoals treinconducteurs, medewerkers van de arbeidsinspectie of boswachters) hun werk beter doen. Zo wordt het veiliger op straat. Ook in andere situaties kan om een identiteitsbewijs worden gevraagd. Bijvoorbeeld als u een bankrekening wilt openen of een uitkering aanvraagt.

Identificatieplicht op straat
Alleen bepaalde toezichthouders mogen op straat om een identiteitsbewijs vragen. Personen die uw identiteit mogen controleren zijn:

politieagenten;
conducteurs in het openbaar vervoer;
buitengewone opsporingsambtenaren (BOA’s) zoals inspecteurs van de Arbeidsinspectie of boswachters.
Deze toezichthouders mogen u niet zonder reden naar een identiteitsbewijs vragen. Situaties waarin dit mag zijn bijvoorbeeld:

verkeerstoezicht (bijvoorbeeld als een fietser door rood licht rijdt);
handhaving van de openbare orde (de veiligheid is in het geding);
opsporing van strafbare feiten.
Als u geen origineel en geldig identiteitsbewijs kunt of wilt laten zien, bent u strafbaar. U loopt dan het risico dat u wordt meegenomen naar het politiebureau of dat u een boete krijgt.

Identificatieplicht op het werk
Als u ergens gaat werken, bent u verplicht om een origineel en geldig identiteitsbewijs te laten zien aan uw werkgever. Dit mag geen rijbewijs zijn. Op het rijbewijs staat namelijk niets over uw nationaliteit en verblijfstatus. Ook op de werkvloer geldt iedere dag een identificatieplicht, of u nu werknemer, inhuurkracht, vrijwilliger of stagiair bent. Hiervoor kunt u wel een rijbewijs gebruiken.

Identiteitsbewijzen
Met deze documenten kunt u zich identificeren:

Nederlands paspoort of een paspoort of id-kaart van de landen van de EU en de EER. Voor de paspoorten van alle andere landen geldt dat ze voorzien moeten zijn van een geldige sticker voor verblijf;
rijbewijs;
Nederlandse identiteitskaart (voorheen Europese identiteitskaart);
Nederlands reisdocument voor vluchtelingen;
Nederlands reisdocument voor vreemdelingen;
Verblijfsdocumenten .
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
bedankt voor je uitgebreide antwoord

Andere antwoorden (1)

Nee, DigiD is enkel een gebruikersnaam en een wachtwoord. Een foto staat er niet bij. Het is dan niet met 100% zekerheid te zeggen dat jij ook degene bent die dat DigiD account heeft. Wie weet heb je dat wachtwoord en gebruikersnaam gejat.
Paspoort EU id Kaart of rijbewijs is voldoende. De rijbewijzen zijn nu al in creditcard formaat, dus makkelijk mee te nemen.