Kan ik zonder problemen Circa. €2500,- storten?

Ik heb van het afgelopen jaar nog zo'n €2500,- contant liggen. Afkomstig van fooi dat ik heb ontvangen bij mijn bijbaantje. Ik vind het niet zo fijn om dit thuis te hebben liggen. Kan ik een bedrag als dit zonder problemen storten. Of moet er dan belasting of i.d. worden betaald?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wetgeving
3.9K

Het beste antwoord

Storten op eigen rekening is bij de ING gratis.

Alleen hoge bedragen worden aangemeld indien men de herkomst niet vertrouwd. (bank/giro instelling)
2500 euro valt daar niet onder.

Niemand kan ruiken of dat geld van fooien afkomstig is.
Heeft uw werkgever dat niet doorgegeven?, dan heeft u geen aangifte te doen en kunt u het gewoon op eigen rekening storten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ook als je werkgever het niet heeft doorgegeven ben je alsnog zelf verantwoordelijk voor een juiste opgave van je inkomsten. Fooien vallen onder inkomsten en dus zul je er zelf voor moeten zorgen dat je ze invult bij je belastingaangifte.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
U speelt in op het geweten van de vraagsteller. Dit zijn grijze gebieden, en als men het maar niet op hoeft te geven, dan zou ik het niet doen. Stel u eens voor, men doet een klusje voor de buren,
krijgt daar een paar kwartjes voor, en rent vervolgens naar het belastingkantoor. Neen M, dat is een beetje naief.
rose
12 jaar geleden
Nee, dat is niet naïef, wat Mormel zegt. Het niet opgeven van deze inkomsten valt onder belastingontduiking en is zowel strafbaar als verwerpelijk.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dus de klusjes voor de buren die moeten belast worden?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
http://www.belastingdienst.nl/zakelijk/loonheffingen/lb22_loon/lb22_loon-07.html
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja eigenlijk wel, dat gebeurt niet maar omdat je het niet op geeft noemen ze het zwartwerken. Al zou niemand voor een paar euro die je hebt verdiend bij de buren met maaien jou nooit opgeven bij de belasting als zwartwerker, maar het kan wettelijk gezien wel!
rose
12 jaar geleden
Als ik van de buren een paar kwartje krijg voor een klusje, dan is dit te veel of te weinig. Die klusjes voor de buren, dat zijn burendiensten, waar je zelfs niet een paar kwartjes voor vraagt. Of het zijn klussen die dermate uitgebreid zijn dat men zich er voor laat betalen ('een paar kwartjes' is dan ongetwijfeld een eufemisme) en dan is het gewoon zwartwerken. Overigens, door de vergoeding van de buren (opzettelijk?) 'een paar kwartjes' te noemen, waar de discussie over een bedrag van € 2500,- gaat, hou je de discussie niet bepaald zuiver.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De regering geeft miljarden uit wat de verkeerde kant op gaat. (JSF, Contributies, Ontwikkelingshulp, IMF etc)
De Verenigde Staten van Amerika heeft ons in een kredietcrisis meegesleept, en er staat er weer een voor de deur.
De bankinstellingen is het nog gelukt om de staatssteun terug te betalen, maar de landen die nu in de problemen zitten en met miljarden volgepompt worden, daar ziet men nooit van ze lang zal ze leven wat van terug. Gouden handdrukken, gigantische salarissen van bestuurders (goede doelen), gigantische vermogens van de goede doelen.
De ouderen hebben dit land opgebouwd en de verworven rechten worden aangetast.
Zonder te knipperen met de ogen worden aftrekposten geschrapt en de zwakkeren weer op hoge kosten gejaagd. Dus wat mij betreft kan men creatief zijn om wel of niet aangifte te doen.
Een belastingconsulent geeft ook iets meer aan om in een voordelige schijf of aftrekpost te geraken.
En daar heeft men ook geen bezwaar tegen. Alleen bij een scherpe gerichte controle wordt er afgeweken van de aangifte.
De belastingmoraal in Nederland is behoorlijk aangetast. Ik zou voor die 2500 euro een kluisje kopen en niets storten, anders zit men uiteindelijk weer met de volgende aangifte.
rose
12 jaar geleden
Dit is precies de hebberige graaimentaliteit die tot al die ellende leidt. Als de (jonge) vraagsteller nu al leert dat iets niet verkeerd is als je niet gepakt wordt/er mee weg komt...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De graaiers zitten in de regering en in het bedrijfsleven.
De anderen zijn de betalers.
Dus ff creatief boekhouden.
rose
12 jaar geleden
Zeg jij nog es wat, Jelle...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Geen gezeik, iedereen gelijk.
Anders wordt het een chat.
rose
12 jaar geleden
Wat een BS. Jij stelt gewoon voor de gemeenschap (wij met z'n allen dus) te tillen. Dan kun je nooit gelijk hebben.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Gij zult uw Keizers deel betalen,
maar als die er een potje van maakt, dan krijgt hij een koekje van eigen deeg. De lasten worden niet eerlijk verdeeld, en de zwakkeren moeten het gelag betalen.
Die worden creatief met boekhouden. Dus xJensz koop een pakket autorijlessen met slagingsgarantie en rij voorzichtig. Amen.
rose
12 jaar geleden
Belastingontduiking, daar betaalt de zwakkere (ook) het gelag van.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
rose; Wie zonder zonde is werpe de eerste steen.
rose
12 jaar geleden
Wat is dat nou weer voor onzinnige opmerking?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Alles wat er bij gehaald wordt maakt dit verhaal ingewikkelder, maar in de basis is dit heel simpel. Namelijk, deze persoon heeft 2500 euro aan inkomsten welke hij/zij nu niet meeneemt in de belastingaangifte. Dit is strafbaar gedrag. Als je het daar niet mee eens bent dan kun je de politiek in gaan en het proberen te veranderen. Maar 2500 euro netto is heel veel geld. Iedereen in Nederland die normaal werkt voor zo'n geld moet over zo'n bedrag belasting betalen. De vraagsteller dus ook. Dat dit niet altijd gebeurd weet volgens mij iedereen. Maar het uitleggen van de wet is niet naief, dat is duidelijkheid verschaffen. Mocht de vraagsteller nu besluiten om dit niet op te geven is hij/zij er in elk geval van op de hoogte dat dit strafbaar is. En daarnaast is er ook de morele afweging dat als hij/zij dit niet doet andere mensen onterecht meer zullen moeten afdragen. Dat merk je misschien niet bij die ene keer 2500 euro, maar al die 'kwartjes' tellen nogal aan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is niet strafbaar, maar laakbaar. Die tijden van donderpreken vanaf de kansel zijn grotendeels voorbij (behoudens enkele gemeenten)
waarbij de parochianen niet durfden te hoesten of te ademen terwijl zij toegesproken werden. Het volk is nu wijzer geworden. De soep wordt niet meer zo heet gegeten als dat ze wordt opgediend. Met de wijsheid van toen en nu is het eenvoudiger om beslissingen te nemen en zich te spiegelen aan de roergangers van de regering. Ze doen namelijk hetzelfde. Het staat verder de mensen vrij om zich naief op te stellen in het leven en zich ,,uit te laten kleden,,
rose
12 jaar geleden
"Het opzettelijk onjuist of onvolledig doen van aangifte inkomstenbelasting en het medeplegen van valsheid in geschrift, 28 maanden gevangenisstraf. " http://www.wetboek-online.nl/jurisprudentie/ljnBD0387.html Hoewel Mormel je laatste 'betoog' al bij voorbaat heeft weerlegd, wil ik toch nog van de gelegenheid gebruik maken je een tip mee te geven. Doe eens een cursus logica en/of argumentatieleer of lees er een boekje over.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Onwetendheid en geen kwade opzet is een grijs gebied.
Waarom bleef de aangifte uit toen de fooi op e 7,50 stond?
Niemand wordt belast als anderen ,fouten, maken en niemand krijgt er wat bij als de Nederlandse Staat extra inkomsten genereert uit aardgas.
Ik hoop dat xJensz de juiste beslissing neemt en niet die, graaiers, spekt.
rose
12 jaar geleden
Dat het wettelijk strafbaar is is inmiddels duidelijk. Mijn morele standpunt wil ik graag nog eens samenvatten: A) De overheidsuitgaven moeten worden betaald. B) Om dat te bekostigen betalen we met z'n allen belasting. B) Als één iemand zijn deel niet (of onvolledig) betaalt, moeten de anderen meer betalen. (Wie belasting ontduikt steelt van de anderen)
rose
12 jaar geleden
Dat klopt. In dat geval, als je ook geen belastingteruggave krijgt, hoef je helemaal geen aangifte te doen. Dan kun je ook zorgeloos je geld storten.
rose
12 jaar geleden
Nee, maar bij de belasting kun je nog wel eens wat downloaden... http://www.belastingdienst.nl/download/1917.html
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Geen slapende honden wakker maken. Als men een aangiftebrief krijgt van de belastingdienst
dan moet men aangifte doen. Als men aftrekposten heeft dan kan met doen met het juiste aangifteformulier.
rose
12 jaar geleden
"U moet aangifte doen als de Belastingdienst u daarom vraagt. Is dat niet gebeurd, dan zijn er twee mogelijkheden: 1. U verwacht een teruggaaf van belasting
Het kan zijn dat u geen uitnodiging tot aangifte ontving, terwijl u recht hebt op teruggaaf van belasting. Voor een teruggaaf moet u eerst aangifte doen. Doe aangifte binnen vijf jaar na afloop van het jaar waarover de aangifte gaat. 2. U verwacht belasting te moeten betalen
U moet ook aangifte doen als de Belastingdienst u niet heeft uitgenodigd tot het doen van
aangifte en u nog belasting verschuldigd bent. Dat kan bijvoorbeeld als u inkomsten had
waarop nog geen belasting is ingehouden." http://www.allesoverheffingskortingen.nl/aangifteinkomstenbelasting/wanneeraangiftedoen/
rose
12 jaar geleden
Als je geen bijstandsuitkering hebt ligt het bedrag hoger: "€ 204,30
Maar bij een ander inkomen dan
een bijstandsuitkering:
90% van het feitelijke inkomen
(+ vakantie-aanspraak) met een
minimum van € 591,24 en een
maximum van € 827,73" Dus maximaal € 827,73 (bruto)

Andere antwoorden (3)

hoewel je het gewoon kan storten, moet je er zowieso belasting over betalen.
http://www.belastingdienst.nl/zakelijk/loonheffingen/lb22_loon/lb22_loon-07.html
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je voor die storting aan de bank kosten betaalt, kan je 'gewoon' storten. Meeste banken rekenen hiervoor kosten....
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je kan het toch ook in gedeeltes storten? dan komt er niet in een keer een groot bedrag bij, dus zal niemand er gek van opkijken
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het zal alleen wel jammer zijn als de transacties geld kosten....maar altijd beter dan 33,3% (??) belasting betalen!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
je kan 6x per jaar storten bij de bank zonder kosten ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
aanvulling: in ieder geval bij de Rabobank
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
beter dan #,## (??) bedoelde ik natuurlijk....
Ik heb daar geen flauw benul van namelijk, maar ach, dan maakt het niet uit jah of er 3 staat.....