Ja, net als iedere meerderjarige burger.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja hebben ze wel degelijk.
Sterker nog iemand bij mij op de instelling waar ik begeleider ben zit geestelijk op het niveau van een kind van 2 a 3 en kreeg ook een stem pas.
Ik ben met een aantal bewoners gaan stemmen waar onder ook mensen met down syndroom.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat hangt er van af ; niet standaard. Maar ook niet standaard niet.

Sommige mensen met het syndroom van down (en andere geestelijke beperkingen) hebben een dermate laag IQ dat ze handelingsonbekwaam en/of wilsonbekwaam zijn. Daarvoor wordt officieel een verklaring afgegeven. Mensen die handelingsonbekwaam zijn verklaard, (daar kunnen ook gevangenen of psychiatrische patiënten onder vallen) verliezen ook hun actief en passief kiesrecht.

Sommigen echter hebben een IQ dat op het zelfde niveau zoniet hoger ligt dan een groot deel van de officieel niet gehandicapte bevolking, die ook gewoon stemrecht hebben. Deze mensen zijn zeer zeker niet handelingsonbekwaam- al hebben ze vaak wel wat begeleiding nodig en staan ze in sommige gevallen eventueel nauw toezicht - maar mogen dus wel hun stem uitbrengen of gekozen worden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
- volgens het volgende antwoord verliest iemand die handelingsonbekwaam is verklaard (onder curatelestelling) het actieve en passieve kiesrecht NIET.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Onder curatele staanen handelingsonbekwaamverklaard zijn, zijn twee verschillende dingen bij mijn weten, al kan er sprake zijn van overlap.
Curatelestelling kan bijvoorbeeld ook bij een anderszins normale volwassene die totaal niet met geld kan omgaan ofzo. Vreemd genoeg mag die wel gewoon blijven stemmen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ligt het nu aan mij of mis ik hier ineens een paar reacties? Kan me niet herinneren dat ik iemand heb gevraagd iets met mijn woorden te doen.....
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mwah, ik formuleer in de regel vrij zorgvuldig. Blijkbaar is er iemand gevallen over het woord 'stemvee' dat op een of andere manier taboe schijnt te zijn. Dat woord komt op GV echter uiteraard vaker voor. OOK in combinatie met 'links', dus daar kan het ook niet aan liggen.......
Zolang mensen niet onder curatele zijn gesteld, officieel dus, zijn ze voor de wet handelingsbekwaam en hebben stemrecht.

Toegevoegd na 21 uur:
Ik heb het toch nog eens nagezocht, en het blijkt in 2008 te zijn gewijzigd.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Onder curatele staan is wat anders dan handelingsonbekwaam zijn.