Wat is het verschil tussen juridische gelijkheid en sociale gelijkheid?

Eventueel met een voorbeeld illustreren

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wetgeving
4.1K

Antwoorden (2)

Juridische gelijkheid: Dit is d.m.v. wetten geregeld en kan afgedwongen worden middels rechtsgang.
Sociale gelijkheid is gebaseerd op gevoelens. Wat vind iemand ervan. Dit kan van persoon tot persoon verschillend zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
voorbeeld:

juridisch geldt het gelijkheidsbeginsel. d.w.z. iedereen is gelijk. sociaal is niet iedereen gelijk. er zijn inkomensverschillen, statusverschillen etc.

juridische gelijkheid bepaald hoe je behandeld zou moeten worden. sociale gelijkheid zegt hoe je daadwerkelijk wordt behandeld/gezien in de samenleving.