Wegens omstandigheden zit iemand die ik ken nu vast, wat moet ik me hierbij voorstellen, wil graag een aantal dingen weten...

Zijn voor-arrest is verlengd, maar hoe zit hij dan? Houdt het voor-arrest in dat hij dus ookal "echt" het gevangenis leven meemaakt? En kan/mag hij wel contact hebben met de buitenwereld? Is dat dan onder toezicht of niet? Heb je bijvoorbeeld in voor-arrest ook bezoekuren? Want heb al tijd niks meer vernomen en maak me wel zorgen om hem, en hoe het met hem gaat... Want ik denk dat hij er een beetje aan onderdoorgaat wat hem nu allemaal gebeurd...

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wetgeving

Het beste antwoord

Hoi, je een aantal vragen, ik weet ook niet op elke vraag meteen een (volledig) antwoord maar hier gaat ie dan:

Verlengen voorarrest--> dat gebeurt over het algemeen alleen als er een sterke verdenking is dat hij/zij het feit ook echt gepleegd heeft, anders is deze verlenging wettelijk niet mogelijk. Het feit waarvan men verdacht wordt moet ook wel ernstiger zijn dan een simpele diefstal bij de Bruna.

Maakt hij dan ook het echt gevangenisleven mee?: Voorarrest vindt naar mijn weten plaats in een huis van bewaring, geen gevangenis. Maar ik vraag me af of het in de praktijk ook echt verschillend is: je kunt zelf niet bepalen wanneer je eet, doucht, enz. Het blijft een vorm van gevangenschap. Ik ben zelf een aantal keren op bezoek geweest in een gevangenis ivm studie, en van hen kreeg ik te horen dat het in wezen niets uitmaakt.

Contact hebben--> dat hangt af van het misdrijf waar de persoon van verdacht wordt. Over het algemeen hebben mensen in de gevangenis recht op het hebben van contact met naasten (en anderen), maar dit kan anders zijn in bepaalde gevallen (denk bijvoorbeeld aan een voorbereiding van een terroristische aanval).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Voorarrest en verlenging daarvan wordt gegeven door rechtbank. Wordt verleend tbv nader politie onderzoek, de evt te verwachten straf en kans op ontlopen van strafvervolging.

Verblijf is in Huis van Bewaring. Deze kent minder faciliteiten dan Gevangenis. (sport, werk recreatie).

Bezoek is mogelijk. Informeer bij directe familie en/of advocaat. Gedetineerde moet jou op zgn bezoekerslijst plaatsen en je antecedenten worden onderzocht.