Val ik in de nieuwe of in de oude regeling van de wajong?

Als je NA januari 2010 (maar in 2011) een wajong hebt aangevraagd, maar er ook vastgesteld is dat je al vele jaren daarvoor ziek bent, val je dan in de nieuwe of in de oude regeling?

Ik ben overigens niet lui en zou graag weer gezond zijn om te gaan werken.

Toegevoegd na 1 minuut:
Ik wil ook dolgraag weer reïntegreren en een studie oppakken (heb ergens al mijn propedeuse van). Kan dit vergoed worden, of word je juist gekort op je uitkering
Ik zou ook graag ervaringsdeskundigen aan het woord hebben!

Toegevoegd na 2 minuten:
En wat zou voor mij (financieel gezien) voordeliger zijn: deeltijd of voltijd studeren (met betrekking tot mijn uitkering?)

Toegevoegd na 12 minuten:
Daarnaast zou ik het HEEL ERG waarderen als ik niet uitgemaakt wordt voor profiteur/uitkeringstrekker o.i.d.
Ik ben herkeurt (en geloof me, ze zijn streng) en ze vinden me volstrekt in mijn recht staan!

Extra:
Ik heb per ongeluk met mijn stomme hoofd de eerste berichtgever als beste vraag uitgekozen. Ondanks dat ik het een superantwoord vond, zou ik graag wat meer antwoorden willen hebben. Excuses voor het ongemak. Overigens kan - als ze het wilt - degene die ik als beste antwoord heb gemarkeerd, alsnog haar reactie plaatsen, want ik vond het echt een super antwoord!

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wetgeving
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ah ik snap je :-)
Zou je je andere antwoord ook nog even willen posten ;-)
En dankjewel! Hoe zie jij de toekomst tegemoet als ik vragen mag?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Deze vraag heb je een half uur geleden toch ook al gesteld?

Het beste antwoord

Voor wat betreft je eerste vraag kan ik op de site van uwv alleen vinden dat je niet meer in aanmerking komt voor betaling met terugwerkende kracht (dus vanaf je 18e verjaardag). Nadere informatie zul je dus waarschijnlijk bij de aan jou toegewezen arbeidsdeskundige moeten inwinnen. Dan punt 2: de vergoeding van een eventuele studie. Zoals je misschien wel weet, heb je als Wajong-gerechtigde recht op een jobcoach van een reïntegratiebedrijf naar keuze. Na het intakegesprek is de volgende stap het opstellen van de reïntegratievisie, waarin die studie ook aan de orde kan komen. Deze rea-visie gaat ter goedkeuring naar je arbeidsdeskundige. Als hij / zij ook van mening is dat het volgen van die studie een positieve invloed heeft op je reïntegratie (m.a.w. je kansen op het vinden van passend werk nemen toe als je die studie gevolgd hebt) kan deze in principe vanuit het UWV vergoed worden. Ik zeg in principe omdat ook het UWV ernstig moet bezuinigen en helaas onder andere op dit gebied. Zoals je uit bovenstaande kunt opmaken, heeft de manier van studeren (deel- of voltijd) dus geen invloed op je financiële situatie. Het voordeel van voltijd studeren is natuurlijk wel dat je eerder klaar bent met je studie en dus voor het vinden van passend werk.Hiermee is dus vraag 3 ook al beantwoord.

Verder wil ik je graag nog even op het hart drukken je niet al te veel van eventuele meningen en vooroordelen van collega-GV’ers aan te trekken. Veel succes met je studie en het vinden van een passende baan! Ik weet uit ervaring dat het lang kan duren, maar heus, uiteindelijk kom ook jij op je ideale plek terecht.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Je moet je volgens de regels, als die aangenomen worden opnieuw laten indiceren, een heel vervelende zaak. Maar ja laten we het er het beste van hopen. Overigens is niet duidelijk of in verlede gestelde indicatiesnog gehandhaafd blijven.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je na januari 2010 een Wajong hebt aangevraagd, val je sowieso in de nieuwe regeling.
UWV kan je helpen te reïntegreren en als zij het ook een goed idee vinden dat je een opleiding gaat doen, kun je een deel daarvan vergoed krijgen. Ook UWV heeft moeten bezuinigen dus de mogelijkheden zijn beperkt. Hoeveel je kunt krijgen en hoe lang, is mede afhankelijk van jouw situatie. Een vriendin van mij krijgt nu een deel van haar opleiding vergoed maar ze mocht alleen een opleiding doen die niet langer duurde dan twee jaar (als voorbeeld).
Je moet sowieso voordat je een opleiding gaat doen, dit overleggen met het UWV.
Of voltijd of deeltijd voordeliger is: ik denk dat ze een deeltijdopleiding sowieso te lang vinden duren. In geval van die vriendin van mij zijn ze daar in ieder geval niet mee akkoord gegaan.
Misschien kom je nog in aanmerking voor studiefinanciering? Naast je studiefinanciering kun je nog een deel van de Wajong krijgen namelijk 25 % van het minimumloon.
Afhankelijk van jouw situatie (ben je uit- of thuiswonend, wil je lenen of niet) zou je in principe € 934,02 kunnen krijgen van DUO (basisbeurs, aanvullende beurs, lening en collegekrediet) en daarbij 25 % van het minimumloon van UWV.