Kan je door een strafblad geweigerd worden voor een bijbaantje als minderjarige?

Een vriendin van me, 15jr, solliciteerde bij de Bristol, waar ze na haar sollicitatie gingen controleren of ze geen strafblad heeft.(Die ze overigens niet heeft, ze was dus aangenomen) Kan dit zomaar? En waar letten ze dan precies op? Word je geweigerd als je een keer iets hebt gedaan zoals een keertje iemand beledigd? Of letten ze meer op of je niet regelmatig steelt of fraude pleegt, of dat je niet opvallend vaak straf hebt gekregen? (Dit vraag ik me gewoon af)

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wetgeving
2.2K

Het beste antwoord

Een gewone werkgever zoals de manager van een winkel is net als ieder ander gewoon een burger en kan dus niet zomaar iemand natrekken of controleren op een strafblad. Wat ze wel kunnen eisen (is hierboven gezegd) is een verklaring omtrent gedrag, als je geen strafblad hebt kan je die zonder problemen bij het gemeentehuis ophalen, als je wel een strafblad hebt krijg je die niet en weet de werkgever waar ie aan toe is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat vond ik nogal vreemd idd, het kan natuurlijk best een bluf zijn geweest, iemand die niet weet of ze dat echt kunnen zegt natuurlijk meteen de waarheid (of ze wel of niet een strafblad heeft en wat er instaat)

Andere antwoorden (6)

Ligt eraan wat je gedaan hebt en waar je solliciteert.. Als je voor winkel diefstal een strafblad hebt, zullen ze je niet bij de Bristol aannemen.. Ze mogen je controleren en bij sommige bedrijven is dat een standaard procedure..
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In een winkel niet mee maar misschien wel bij een boer
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kimath
12 jaar geleden
Kun je dit uitleggen? Ik snap het niet.
Voor sommige bedrijven moet je een officiële verklaring aanvragen (vog=verklaring omtrent gedrag) waarmee wordt aangetoond dat je niet met justitie in aanraking bent geweest. Dit hebben ze nodig om te kunnen laten zien bij een eventuele inspectie. Denk aan de kinderopvang. De GGD zal er in de inspectie om vragen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Yep, dat is de enige manier waarop zoiets nagekeken kan worden, en er zijn regels voor situaties waarin een VOG gevraagd mag worden.
ja dat is normaal dat ze dat controleren

Stel je hebt een strafblad als winkeldief en je gaat solliciteren bij bristol , dan zou het logisch zijn dat ze je niet vertrouwen en niet aannemen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Informatie of iemand een strafblad heeft is niet zomaar vrij verkrijgbaar, als Bristol dit wil controleren zullen deze gegevens dus door jouw vriendin aangeleverd moeten worden in de vorm van een 'bewijs van goed gedrag'
Dit kan tegen betaling bij de gemeente worden aangevraagd.
Als ze dit kan overleggen is er niks aan de hand, kan of wil ze dit niet, is het natuurlijk vrij verdacht en zal ze niet zo snel aangenomen worden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als normale werkgever, of ieder andere gewone burger kan je nooit nagaan of iemand een strafblad heeft.
Die gegevens zijn (gelukkig) alleen beschikbaar voor een kleine groep mensen (politie en andere speciaal bevoegde mensen).
Een strafblad krijg je niet zomaar en krijg je alleen maar bij strafbare feiten (geen lichte verkeersovertreding).

Je werkgever kan wel een VOG vragen en die moet je zelf regelen.

Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG)

Voor sommige beroepen (zoals onderwijzer) is een Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG) verplicht. Ook aan personeel dat omgaat met vertrouwelijke gegevens, kwetsbare personen, geld of goederen kan een bedrijf vragen om een VOG. U krijgt een VOG als u geen strafbare feiten op uw naam hebt staan. Anders wordt bekeken hoe bezwaarlijk dit is voor uw functie.

Hoe krijg je een Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG)?

U ontvangt het aanvraagformulier van degene die u om een Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG) verzoekt, vaak is dat uw werkgever. Uw werkgever moet op het formulier aangeven wat het doel van de aanvraag is en de aanvraag ondertekenen. U kunt het aanvraagformulier ook downloaden van deze website of opvragen bij het Centraal Orgaan Verklaring Omtrent het Gedrag (COVOG).

Zie bron voor nog meer informatie over VOG.