Gebruikt de Nederlandse politie wel eens spijkermatten bij achtervolgingen?

Je ziet dat vaak bij buitenlandse politieseries maar ik heb het hier bij ons nog nooit gezien.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wetgeving
3.3K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De enige keer dat in nederland een spijkermat werd gebruikt was toen een scootmobiel op hol sloeg en niet meer kon stoppen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
tweemaal ja en eenmaal nee. Nou weet ik het nog niet. Ik hou het er maar op dat het hier niet mag zoals AlfaLimaSierra zegt

Antwoorden (3)

Jazeker! Nooit Wegmisbruikers gezien :3?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja dit doen ze inderdaad. Echter word er wel gekeken of er geen andere optie is om het voertuig te stoppen. Het is namelijk niet geheel zonder gevaar.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee, de Nederlandse politie beschikt niet over spijkermatten. De minister moet toestemming geven voor de invoering van de matten en deze toestemming is er niet.

Jammer, want in het buitenland is reeds lang geleden bewezen dat een spijkermat een effectieve en veilige manier kan zijn, om op de vlucht geslagen automobilisten tot stoppen te dwingen.

Op dit moment heeft de politie weinig mogelijkheden om een op hol geslagen automobilist tot stoppen te dwingen: klemrijden evt door kunstmatig een file op te werpen voor de aanstormende wagen. Echter als de verkeersveiligheid in gevaar komt tijdens een achtervolging, moet de politie de verdachte laten gaan. Snel tot stoppen kunnen dwingen met een spijkermat zou dus in sommige gevallen ideaal zijn.
AlphaLimaSierra