Is school aansprakelijk?

Voor het examen begint zegt een toezichthouder dat de mobieltjes voorin de gymzaal moeten liggen. Iedereen legt z'n mobiel voorin de gymzaal. Een mobiel wordt vervolgens gestolen, is school aansprakelijk?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wetgeving
1.3K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bij mij was het niet het geval. Altijd met gymles moeten we onze waardevolle spullen in een tasje leggen. Iemand had toen mijn iphone gestolen en de school zei dat ik hem maar thuis moest laten liggen. Nu doe ik hem altijd in me kluisje

Het beste antwoord

De school is dan inderdaad aansprakelijk te stellen. In principe is er namelijk met de school een bewaarnemingsovereenkomst gesloten. Dit is een overeenkomst waarbij de school zich tegenover de eigenaar van de mobiel verbindt de toevertrouwde zaak te bewaren en terug te geven (artikel 7:600 BW).

De school moet de zorg van een goed bewaarder in acht nemen, aldus artikel 7:602 BW. Hieraan is voldaan als alle nodige maatregelen genomen zijn om de diefstal te voorkomen.

Als de school dit niet gedaan heeft, is er sprake van aansprakelijkheid en kan er schadevergoeding geëist worden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Iedere student weet dat inderdaad, maar de school kan de studenten ook de mogelijkheid bieden om de mobiel uit te zetten en in zijn of haar tas / jas te stoppen. Nu de school verplicht tot het voorin leggen wordt er in principe een bewaarovereenkomst gesloten.

Andere antwoorden (6)

Ja dan is de school aansprakelijk!
Want de mensen moesten hem voorin de gymzaal leggen!
En dan blijkt dus dat je beter je telefoon thuis kan laten!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee, men zegt had je mobiel thuis gelaten. Dit is hetzelfde als men zegt hier geldt een parkeerverbod en als je het wel doet betaalt de gemeente je bekeuring.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De school vorderde de gsm toestellen tijdelijk in en droeg dus de verantwoording voor die toestellen.

Ze kunnen die verantwoordelijkheid niet van zich afschuiven door te zeggen: 'Had dat ding maar niet meegenomen'

Omdat de school in gebreke geweest is..werd die gsm ontvreemd en dus kan de school zeker aansprakelijk gesteld worden voor de geleden schade.

Groet,

Ton
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
maar de vraag is hoe kan je dan bewijzen dat je mobiel er uberhaupt ooit gelegen heeft?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
getuigenverklaringen. Bovendien zal een beetje zichzelf respecterende school de zaak niet ontkennen, omdat zoiets de school in een kwaad daglicht zou zetten.
Tip
Bel eens naar je eigen mobiel een kijk eens wie er opneemt?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als de school zichzelf heeft ingedekt door simpel weg een bordje neer te hangen me daarop de text: de school is niet aansprakelijk voor vermissing of gestolen spullen dan draait helaas je eigen verzekering voor de kosten op of jij zelf. Maar in principe zijn ze daar best te gen verzekerd. Het zal alleen wel een heel gedoe kunne worden om wat terug te krijgen.