Mag ik dit zelfgemaakte filmpje op Internet zetten?

Op een beurs maakte ik met mijn mobieltje, een filmpje van een optredend dansgroepje. Mag ik dit op Internet zetten, zoals bijvoorbeeld op een eigen website of YouTube?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wetgeving
1.1K

Het beste antwoord

Ja, mits eerbiediging van het recht op afbeelding: personen die zijn afgebeeld op foto’s en film kunnen zich in principe verzetten tegen de verspreiding van hun afbeelding / film zonder dat zij daartoe hun toestemming hebben gegeven. Dit wordt gesteld in artikel 10 van de Auteurswet: "De auteur of de eigenaar van een portret dan wel enige andere persoon die een portret bezit of voorhanden heeft, heeft niet het recht het te reproduceren of aan het publiek mede te delen zonder toestemming van de geportretteerde of, gedurende twintig jaar na diens overlijden, zonder toestemming van zijn rechtverkrijgenden". Opdat iemand het recht op afbeelding kan inroepen, moet de persoon op de foto / film kunnen worden geïdentificeerd. Het recht op afbeelding is niet van toepassing op personen die langs achteren of in een menigte werden gefotografeerd.

Aldus moet in principe de toestemming van de persoon op de foto worden gevraagd. Voor publieke personen en privé-personen die tijdelijk in het openbare leven treden, wordt deze toestemming als impliciet beschouwd, voor zover de foto's met betrekking tot het openbare leven van de betrokkenen worden gepubliceerd in een context van gebeurtenissen die met de actualiteit te maken hebben. Volgens de rechtspraak impliceert de toestemming van iemand om een foto te maken niet dat hij toestemming geeft om zijn foto te reproduceren of mee te delen aan het publiek. De rechtspraak bevestigt tevens dat men er niet vanuit mag gaan dat de persoon op de foto toestemming geeft om voor alle doeleinden te beschikken over de negatieven: de uitdrukkelijke toestemming tot publicatie is vereist.

Omdat het hier om een optredend dansgroepje gaat denk ik dat je in de praktijk deze film zou mogen plaatsen omdat ze wisten dat ze via zo'n openbaar optreden gefotografeerd en gefilmd zouden kunnen worden.

Als je weet welke dansgroep het is zou je ze een mail kunnen sturen met het verzoek zodat je voldoet aan de voorwaarde om toestemming te vragen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

In de basis mag je dit plaatsen, maar voor de goede orde kan je hiervoor beter eerst toestemming vragen aan de standhouder.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
nee want de mensen die op het filmpje staan weten hebben het recht te weten en te oordelen of ze wel op internet gezet willen worden