Ben je als kind zijnde verplicht mee te doen in het huishouden?

Over kinderen onder de 18 jaar. Bijvoorbeeld boodschappen doen, of afwassen, schoonmaken? Ben je (wettelijk) verplicht het te doen? Zit er een leeftijd aan? En mogen ze het zomaar van je eisen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wetgeving
4.3K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ben je dan zo lui dat je niet wilt helpen?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee ik vroeg het gewoon af;p
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kinderen worden steeds verwender ; sjongejongejonge. Je draagt gewoon naar vermogen je steentje bij ; je bent toch ook mede-veroorzaker van de troep ???? of is jullie moeder gewoon onbezoldigd huishoudster ?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wtf waarom reageert iedereen op mij af? Ik heb nooit gezegd dat ik niet mee wil doen, ik vroeg me gewoon af of het wettelijk vastgesteld is! En 1 vraagteken is op zich wel genoeg...

Het beste antwoord

Je bent wettelijk niks verplicht. Maar ouders zijn wettelijk ook niet verplicht om jou meer dan basale zorg te geven.

Er zou sprake moeten zijn van wederkerigheid: neem en krijg je meer verantwoordelijkheden dan krijg je vanzelf meer zelfstandigheid en invloed. En zo groei je tot volwassenheid. Het hoort dus bij je opvoeding.

Als je aan de ene kant het hele huishouden draaiende moet houden maar aan de andere kant geen zelfstandigheid en waardering krijgt en niet leert om je eigen keuzes te maken, is er iets scheef gegroeid.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (9)

Je bent het wettelijk niet verplicht nee. Maar je ouders zijn ook niet strafbaar als ze het wel van je eisen. En het kan ook geen kwaad om klusjes in het huis te doen.
Zoals mijn ouders altijd zeiden: het is hier geen hotel en wij zijn niet je bedienden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja je ouders kunnen het van je eisen, maar of je wettelijk verplicht bent?
Ik heb nog nooit mijn zoon voor de rechter gesleept omdat ie geen zin had om te stofzuigen.
Het is wel zo netjes om je ouders te helpen in het huishouden en je leert er van, als je straks op jezelf woont is het handig dat je weet hoe de wasmachine werkt, hoe je boodschappen moet doen etc.
Het is wettelijk niet verplicht maar een goede manier om wat dingen te leren. Zodat je dat later niet hoeft.
Het schijnt wel zo te zijn dat (ondanks de emancipatie) van meisjes nog steeds meer huishoudelijke taken worden verwacht dan van jongens.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Niet lullig bedoeld, maar dat zit er bij de samenleving zo ingeramd...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mijn broer en ik hadden anders allebei dezelfde taken die we om de beurt moesten doen :)
Het waren juist onze jongere zusjes die bijna niets hoefden te doen!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@sjerrieee, ja dat is inderdaad zo, is niks lulligs aan hoor.
@ireneM, Ik heb ook niet gezegd dat dat altijd zo is, gemiddeld genomen wordt er van meisjes meer verwacht tbv het huishouden dan van jongens, jou ouders waren gewoon erg modern!.
Nee verplichten gaat niet.

Maar dit komt op mij over dat je geen zin hebt om de afwas te doen of zo.
En als ouder zijnde zal ik dan met alle plezier daar een passende sanctie tegenover stellen ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee ik vroeg het me gewoon af:p
Je ouders hebben al je hele leven voor jou gezorgd. Is het dan zo erg om iets terug te doen? Er bestaat geen wet voor, omdat dat normaal gezien niet nodig is.
Wanneer je als kind nog thuis woont, wordt van je verwacht dat je, afhankelijk van je leeftijd, meehelpt in het huishouden.
Toen ik nog thuis woonde hoefde niemand dat van mij te eisen. Wij waren met 5 kinderen. Dan is het toch normaal om je moeder even te helpen waar je kan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wettelijk gezien hebben je ouders gezag over jou. Ja dus, je ouders mogen dat 'zomaar' van je eisen.

Dat doen ze trouwens niet 'zomaar'. Het is normáál dat ieder gezinslid zijn steentje bijdraagt. Dus net zoals jij 'zomaar' van je ouders eist dat ze je voeden, kleden en onderdak geven, kunnen zij 'zomaar' van je eisen dat je ook eens boodschappen doet, de afwas doet of schoonmaakt.

Ouderlijk gezag geldt onder de 18. Maar natuurlijk is het ook bóven de 18 normaal om je steentje bij te dragen aan het huishouden. Wil je dat niet, dan staat het je vrij om op jezelf te gaan wonen en je éígen huishouden te laten versloffen. Grote kans dat je het dan ineens een stuk meer gaat waarderen wat je ouders allemaal 'zomaar' voor jou gedaan hebben.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Eehm ja.. Bedankt voor je bijdrage
In de wet is dit niet geregeld en in de zin van de wet is het dus niet verplicht.
Maar je ouders hebben wel het wettelijk gezag over jou en dat betekent, dat zolang de opdrachten redelijk en billijk zijn, je deze opdrachten hebt uit te voeren. Dus aan de afwas, want dat is redelijk en billijk, omdat je de boel mede smerig hebt gemaakt.
Ook als je meerderjarig bent heb je je aan de huiselijke regels te houden. Het enige voordeel dat je dan hebt, dat als je het er niet mee eens bent, het huis kunt verlaten.
Afwassen lijkt me echter beter dan ruzie met je ouders.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mijn kinderen zijn vanaf dat ze het konden al "verplicht" hun steentje bij te dragen in het huishouden. Denk aan was zelf in de wasmand, tafel dekken, afruimen, kamer schoonhouden, vaatwasser leegruimen etc.
Ik vind het niet meer dan logisch. We runnen hier met zijn allen een huishouden.

Ja, ze mogen dat zomaar van je eisen! Ze zorgen toch ook voor je? financieel etc.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
nee hoor, dat ben je niet verplicht. Als je ooit samen gaat wonen of nog erger, gaat trouwen, ben je ook dat soort dingen niet verplicht. Gewoon de ander er voor op laten draaien en zelf met een bak bier naast je naar het voetballuh kijkuh.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ja ik vind van wel.afwassen boodschappen doen...was ik mijn jeugd gewoon