mag dit officieel wel?

Een beknopte uitleg:
Alweer een tijd geleden stormde het hier nogal, ik kwam (met mijn gekke kop) op de fiets van mijn werk en kreeg een tak tegen mijn hoofd, vlak bij de kazerne. Omdat het behoorlijk bloedde hebben 2 militairen me meegenomen naar de basis en daar ben ik gehecht door een verpleegkundige.
Nu kom ik vaak artikelen tegen over het feit dat er geen geneeskundige hulp verleend mag worden zonder ziektekostenverzekering.
Zijn deze mensen dus buiten de wet getreden door mij te helpen? Of geldt dit dan als noodhulp (ik was niet in levensgevaar :P ) ?
Ze vroegen me namelijk niet om papieren of zoiets, ik ben geholpen en daarna zelfs nog naar huis gebracht. Verder ook nooit een rekening o.i.d. gehad.
Niet dat ik ze niet dankbaar ben hoor, ze hebben het heel netjes gedaan, je ziet er praktisch niks meer van!

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wetgeving
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mooi gebaar! Hulde ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
zeker. Ik kwam die verpleegkundige later nog een keer tegen in de supermarkt en hij vroeg meteen hoe het ging, etc. Echt betrokken :)

Het beste antwoord

In het leger is medische zorg gratis.
Militairen moeten gezond zijn zodat ze altijd en overal inzetbaar zijn.
Defensie heeft een eigen gezondheidszorg zodat militairen ook in het buitenland (oefening/daadwerkelijk inzet als uitzending) ook geholpen kunnen worden.
Als je als militair een gezondheidsklacht hebt wordt dat dan ook gratis behandeld.

Jij was in de gelukkige omstandigheid dat je die tak bij een kazerne tegen je hoofd kreeg en dat een aantal militairen dat zagen.
Doordat je behoorlijk bloedde hebben de militairen keurig gehandeld en je naar het gezondheidscentrum gebracht. Ook alleen maar omdat je behoorlijk bloedde, want het is natuurlijk niet de bedoeling dat iedereen met een wondje door defensie wordt geholpen.

Dat je geen rekening hebt gehad is logisch want zo werkt dat bij defensie niet. Alle medewerkers en materialen worden betaald door defensie....eigenlijk dus van jou eigen belasting.

De militairen hebben keurig gehandeld...hulde.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Bij een ongeluk wordt volgens mij altijd hulp verleend.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ff een puntje ze hebben een plicht om hun land te beschermen en jij bent onderdeel daarvan. Verder heb je geen ziektekosten verzekering nodig in NL iedereen word geholpen als je echt wat krijgt. De kosten worden dan wel verhaald op jou(als je niks hebt dan kunnen ze niks, maar je word wel behandeld!)
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik wil er wel even op wijzen dat het in Nederland verplicht is een ziektekostenverzekering te hebben. Dat daar in dit geval geen gebruik van werd gemaakt is een totaal ander verhaal.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
En de boetes voor het niet hebben van een ziektekostenverzekering zijn niet mis...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
pff ja dat wil je niet riskeren.. heb er ook wel eens over zitten denken om het stop te zetten, maar nee :)
Heel bijbels, het waren barmhartige Samaritanen. En zo is het ook bedoeld. Gewoon goed zijn voor iemand die je hulp nodig heeft.
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
mooi gezegd en sluit er me helemaal bij aan, al geeft het gen antwoord op mijn vraag :)
+1 !
Waarom zou dit niet mogen, als mijn buurjongetje valt dan geef ik hem ook een pleister als dat zo uitkomt.
Degene die jou hielp was bevoegd, dus dat is ook geen probleem.

Gelukkig mag deze hulp gewoon
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
klopt. goed punt
+1
Doet er niet toe of ze bevoegd zijn of niet. Het zou pas illegaal zijn als ze een operatie op je uitrichtte. En dan bedoel ik geen splinter uit je vinger halen maar echt je botten onderhuids spalken ofzo.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je bent wettelijk verplicht een mens in nood te helpen en dat geldt dus ook voor soldaten. En het is, mede door het vele bloed, niet altijd duidelijk of het een noodsituatie is of dat e.e.a. wel meevalt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
netjes van de mannen\vrouwen.maar het is niet op hun terrein gebeurd.dus hadden ze ook een hulpdienst kunnen bellen.en de kosten?ze worden door het rijk betaald,dus kunnen ze niet nog een keer een rekening sturen