Kan een instantie mij uit huis plaatsen?

Ik heb echt een antwoord nodig op dit moment, Een instantie geeft advies om jongen van 17 jaar naar een begeleid wonen project te lijden. Als de kind hier op nee zegt en de ouder met gezag ook nee zeggen Wil de instantie (Accare) beetje vergelijkbaar met jeugdzorg. Raad van Kinderbescherming inschakelen. Ik ben heel erg bang want ik wil gewoon thuis blijven en mijn vader vind dit goed. En nu gaan ze de raad van kinderbescherming inschakelen. Ik wil echt thuis blijven kunnen jullie mij hier op zeggen wat er nu kan gebeuren met mij? want ik wil gewoon thuis blijven en mijn ouders vind dat goed.

Toegevoegd na 13 minuten:
Ik hoef hier geen achtergrond te doen, Het zit zo. de hulp waar ik ben aangemeld willen mij heel graag naar begeleid wonen hebben. Maar ik wil dat niet en mijn ouders vinden dat ook goed. Ik snap het zowiezo niet want in december ben ik 18 jaar. Als ik weet waar ik sta dan ben ik wat meer gerust. En zou graag willen weten wat ze kunnen doen? kunnen ze mij verplichten om begeleid te gaan wonen want daar gaat het om. Als ik daar dan ben kan ik dan toch weer naar huis toe? Ik heb echt een goed antwoord nodig.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wetgeving
1.1K

Het beste antwoord

Eerst even de definitie van begeleid wonen duidelijk krijgen. Als er een, voor een puber of aankomende volwassene, onleefbare situatie ontstaat in de thuissituatie kunnen instantie 's kinderen in het begeleid wonen traject onderbrengen. Dit houdt in dat je dan in een huis komt met andere pubers/jong volwassenen en meerdere begeleiders. Hier leer je dan harmonisch samen te leven en wordt je voorbereid op je eigen leven.

Als een instantie constateert dat deze leefbare situatie mogelijk zou zijn of er een ander conflictpunt is, krijg je een begeleider die, afhankelijk van de situatie, zal proberen om de woonsituatie thuis te verbeteren. Lukt dit niet zal deze begeleider proberen om de minderjarige in het begeleid wonen traject te plaatsen. Dit moet met toestemming van de ouders/voogd(es) gebeuren. Geven de ouders hier geen toestemming toe, en is de situatie erg genoeg kan de begeleider een rechter vragen om het gezag van de ouders/voogd(es) te ontbinden. Dan kan een minderjarige gedwongen worden om het begeleid wonen traject in te gaan. Hier moet echter een erge situatie voorliggen.

Ik ken je situatie niet, maar wat je zou kunnen doen, als een rechter heeft besloten dit te doen, is hier tegen in beroep te gaan. Ook zal je iedere betrokken partij moeten overtuigen van de harmonie in je thuissituatie. Als dit je lukt zul je ook niet uit huis gehaald worden. Als je me je situatie verder zou willen uitleggen kan ik je misschien verder helpen. Anders is dit het enigste wat ik voor je kan doen. Veel succes ;)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Als de kinderbescherming denkt dat de ontwikkeling van het kind (ernstig) tekort komt bij de ouders kan het uit huis geplaatst worden, ouders en kind hebben daar weinig over te zeggen verder.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Jij bent 17 en hebt dus nog niks te willen, je vader zal er ook weinig inbreng in hebben; een moeder die haar kind mishandelt en zegt dat ze het kind wil houden wordt ook genegeerd.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ze kunnen je eet onder toezicht stelling geven en daarmee kan het gezag van je ouders worden 'overruled'. En dan kun je uit huis geplaatst worden.
ronron1212
12 jaar geleden
Dat kunnen ze wel. Dan gaat het via de rechter.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
En anders wordt je in een gesloten inrichting geplaatst.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als jij steeds wegloopt...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je ouders mogen dan niet meer voor je zorgen en jij wordt gewoon teruggehaald, het is echt niet zo dat je gewoon terug mag lopen als jeugdzorg of de kinderbescherming je uit huis heeft geplaatst.
ronron1212
12 jaar geleden
Ik snap dat je gelijk wilt hebben Maar dat heb je niet. Als de instantie je uit huis plaatst dan is dat uit huis vooral als jeugdzorg daar achter staat. Als jij je daar niet aan houdt zal de rechter gevraagd worden om een bevel uit te schrijven
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je nou eerst eens zegt waarom er gedreigd wordt om je uit huis te plaatsen, dan kunnen we veel beter antwoorden. (desnoods in een privé-bericht). Voor wat ik er nu uit begrijp moet je misschien begeleid wonen, dat is wat anders dan echt uit huis geplaatst worden. Dat is al raar omdat je dat zelf moet aanvragen en het is bedoeld voor gehandicapte meerderjarigen. (bron: Wikipedia). Als je uit huis geplaatst wordt is dat omdat er iets niet goed is bij je ouders en jij zegt dat dat niet zo is.
Ik hoop dat het goed komt voor je.
Veel sterkte.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja een beetje ruzie hoort erbij en dat is volgens mij ook niet echt een reden om iemand zomaar weg te halen daar.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een beetje ruzie klinkt wat zachtjes. In elk geval klopt het niet dat begeleid wonen alleen voor meerderjarige gehandicapten is. Als er een, voor een puber of aankomende volwassene, onleefbare situatie ontstaat in de thuissituatie kunnen instantie 's kinderen in het begeleid wonen traject onderbrengen. Dit houdt in dat je dan in een huis komt met andere pubers/jong volwassenen en meerdere begeleiders. Hier leer je dan harmonisch samen te leven en wordt je voorbereid op je eigen leven. Zie verder mijn antwoord.
Hoe graag ik je ook wil adviseren, dat lukt niet met de informatie die je hebt gegeven en die je hier zou kunnen geven.

Voordat er iemand uit huis wordt geplaatst, moet er veel aan de hand zijn. Dat gebeurt niet op basis van een luchtige gedachte, daar zijn een reeks aan mensen voor nodig die daar een besluit over nemen.

Je vertelt niets over de achtergrond van dit gebeuren, je noemt alleen maar datgene waar je bang voor bent. maar waarom zou men je uit huis willen plaatsen, terwijl jij noch je ouders dat willen? Dan heb je toch te maken met een (reeks van) gebeurtenis(sen), die hebben geleid tot deze situatie.

Als het niet nodig is om jou uit huis te plaatsen, dan moet je zorgen dat alle argumenten die daarvoor gelden ook bekend raken bij de personen die daar een besluit over gaan nemen. Zorg dat je dat helder en zoveel mogelijk zonder emotie doet, dan kom je het verst.
itsme