Beloning dood Bin laden

Ik kwam een keer op internet tegen dat ervoor het vinden van Bin laden en beloning is. (hoeveel het was weet ik zo niet ) maar mijn vraag. Heeft de soldaat die Bin laden doodgeschoten heeft nu recht op deze beloning ?

Ik vroeg het me af :p

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wetgeving

Antwoorden (6)

Nee dat heeft hij niet hij handeld in opdracht en is in-dienst van de regering. Hij heeft hem niet zelf gevonden
ronron1212
13 jaar geleden
Het gerucht gaat dat een koerier van Bin laden hem heeft verraden. Die krijgt een gedeelte van het geld.
De soldaten krijgen nix omdat ze in dienst van de regering werken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
maar ze hebben hem doodgeschoten, je mag iemand toch niet doodschieten dan krijg je toch celstraf?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Niet helemaal. De VS is een land dat de doodstraf kent. Verder zijn er binnen de Amerikaanse wet nog mogelijkheden om een staatsgevaarlijk iemand buiten de VS te veroordelen zonder dat deze voor de rechter is geweest. Het is dan aan de CIA om dit uit te voeren. Binnen de VS zijn er dus wettelijke middelen voor. Daarbij hebben de VS de oorlog verklaard aan Al Qaida en valt de actie daarmee waarschijnlijk gewoon onder oorlogsrecht. De uitvoerders kunnen overigens idd opgepakt worden als dat land (in dit geval dus Pakistan) het niet eens is met de actie als dat land die actie dan idd weet te onderscheppen. Omdat het om een door een overheid georganiseerde actie gaat echter valt het onder oorlogsrecht wanneer de VS toegeven de actie te hebben uitgevoerd. Een opgepakte soldaat wordt dan volgens het oorlogsrecht beschermd en mag dan volgens de conventies van Genève niet veroordeeld worden voor de moord (al hebben niet alle landen hier evenveel boodschap aan gehad in het verleden) net zo min als individuele soldaten verantwoordelijk kunnen worden gehouden voor de dood van vijandige soldaten in diezelfde regels.
Als de VS de actie ontkennen is het een ander verhaal. De mensen die dergelijke missies uitvoeren weten heel goed wat dan de risico's zijn (de meeste landen zijn niet gecharmeerd van spionage) en kunnen dan idd veroordeeld worden (al wordt zo iemand in de praktijk vaak geruild maar dat is dus een heel ander politiek spel). Dit is nu duidelijk niet het geval. De VS komen er openlijk voor uit dat het een actie was waar de president opdracht toe gegeven heeft (quote president Obama: "Today, at my direction, the United States launched a targeted operation"). Obama (en daarmee de VS als geheel) is daarmee de verantwoordelijke en niet de individuele soldaten die de opdracht uitgevoerd hebben. Pakistan zal echter niet naar de VS toe gaan vertellen dat ze geen toestemming geven voor een anti terrorisme actie (een dergelijk officieel protest zou Pakistan geen goed doen). Daarvoor heeft Pakistan de steun van de VS te hard nodig op zowel militair als economisch gebied. De relatie tussen de 2 is wel gespannen maar ze hebben elkaar ook nodig. Als de Pakistanen er al van wisten dan hebben ze zich wijselijk afzijdig gehouden. Door de actie toe te staan kunnen ze ook die mensen niet veroordelen (volgens internationaal recht iig).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
sorry maar dit krijgt toch echt een min
nee je krijgt geld als je zegt waar hij is en dat heeft de koerier gedaan maar die heeft het niet overleeft dus hij kan de geld ook niet krijgen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Niet één soldaat heeft hem gedood..maar een stel soldaten.

En nee, ze krijgen die beloning niet..omdat dit tot hun werkterrein behoort èn omdat zij namens de Amerikaanse regering handelden.

Vermoedelijk krijgen zij wèl allemaal prachtige bevorderingen als dank voor hun 'inzet en grootse prestatie'

Groet,

Ton
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het leek me logischer dat er een beloning stond op het vinden van Bin Laden LEVEND.
Het doden was geen wraakactie of geweldige prestatie. Er was simpelweg geen andere mogelijkheid en dus was er toestemming gekomen van de regering. Een belonging zou, buiten het feit dat het een opgedragen taak is en het binnen het werkterrein valt, gewoon niet gepast zijn.