Mag verhuurder toegang tot appartement afsluiten voor deel van bewoners?

Het appartement waar ik woon heeft 2 toegangen die te openen zijn met een tag.
toegang A de hoofdtoegang is te gebruiken door iedere bewoner.
toegang B de kleinere toegang is echter toegankelijk voor een klein deel van de bewoners namelijk degene die er het dichts bijwonen.
Veel bewoners die geen toegang hebben tot B klagen hierover,er is een enquete gehouden onder de bewoners daarvan is meer dan 95% voor de openstelling,echter de 2 verhuurders blijven weigeren de toegang B ook voor elke bewoner open te stellen,mede omdat er 2 bewoners er overlast van verwachten????.
mogen de verhuurders dit zo maar doen?
en hoe is dat juridisch geregeld?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wetgeving
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het gaat niet om het afsluiten van een ingang, maar het niet openstellen van een ingang die nooit voor iedereen open is geweest. Dat is een totaal andere situatie.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Oke,het niet openstellen!
Maar mijn vraag blijft,mag de verhuurder weigeren de toegang open te stellen voor alle bewoners?

Antwoorden (4)

Voordat je te hard van stapel gaat lijkt mij het beste wat in jullie huurcontracten staat.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja dat mag. Er is een goede toegang voor waar jij moet zijn. Natuurlijk is het wel belangrijke dat de brandweer uitgangen voor een ieder beschikbaar zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er is geen speciaal recht om meer dan één reguliere toegang tot een appartementencomplex te hebben.

Jij en de andere bewoners die geen toegang tot ingang B hebben, hebben jullie appartement gehuurd op basis van één ingang, ingang A. De wens om door ingang B naar binnen te mogen is dus een nieuw verzoek dat buiten je huurcontract valt, de verhuurder heeft geen enkele verplichting om hier gehoor aan te geven. Ook niet als 95% van de huurders dat wel een goed idee vinden. Een appartementencomplex is geen democratie.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Precies.
De meeste appartementen hebben een (huishoudelijk) reglement waarin zaken over de gemeenschappelijke ruimte geregeld zijn.