Proces Wilders gaat om zijn (discriminerende en racistische)uitingen tegen allochtonen (buiten 2e kamer). Wat voor straf/boete is de maximale straf?

Er is een hoop hectiek, en het is een groot show proces. Maar wat zijn nou precies de consequenties als Wilders het proces wel verliest? en wat wordt er geëist?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wetgeving

Het beste antwoord

Als partijvoorzitter/fractieleider en tweedekamerlid zal de rechter wellicht een pro forma straf opleggen als een berisping of iets anders redelijk inhoudsloos.
NIET dat ik dat terecht vind, de rechter zal er niet omheen kunnen dat Wilders gekozen is , deels om zijn ideeen en hij dus meent een democratisch recht te hebben om te verwoorden wat blijkbaar vrij veel mensen denken.

Toegevoegd na 13 minuten:
Daarmee wordt voorbij gegaan aan het feit dat Wilders zelf totaal NIET democratisch is, zijn partijgenoten dienen als biologische stemeenheden waar hij niet buiten kan en ze derhalve moet tolereren, zolang ze naar zijn pijpen dansen.
Dat vind ik ook het gevaarlijke aan dit hele gebeuren.
Allemaal gratis (voor hem althans) reclame en een aandacht die een narcist heerlijk vind (wat Wilders volgens mijn mening is).
Dat een expliciete NIET democraat de democratie behoorlijk kan manipuleren (wel gezag , geen verantwoording) kan nooit goed uitpakken.
Dat laat onverlet dat Wilders op sommige punten wel
gewenste verkiezingsbeloften heeft gedaan (AOW leeftijd)
Waardoor massaal op hem is gestemd en welke belofte hij daags na zijn verkiezing heeft teruggetrokken.
Dat zegt (mij) veel.
Persoonlijk zou ik een taakstraf, zoals corvee in een islamitisch buurthuis een goed idee vinden, zodat hij in die situatie verplicht wordt om bevolkingsgroepen die hij demoniseert, van binnen uit te leren kennen.
dat zou tot een verbreding van inzicht kunnen leiden.
het moet hem dan verboden worden dat zijn lijfwachten intermenselijke contacten verhinderen en anders moeten ze een paar weken vrij hebben.
met het buurthuis moet dan wel een waterdichte afspraak gemaakt worden dat mensen geen wapens meenemen naar het clubhuis, zodat Wilders niet gedood wordt.
Voor de duidelijkheid, ik geef hier een persoonlijke mening weer.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Ik denk dat het meer om het idee draait en niet om straf. En anders misschien een symbolische straf.