Wanneer spreekt men van smaad?

Wanneer speelt men van smaad. En wat is de ergste vorm van smaad?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wetgeving
1.7K

Het beste antwoord

Smaad is het opzettelijk zwart maken van een ander door deze in het openbaar van feiten te beschuldigen waaraan deze zich schuldig zou hebben gemaakt, zonder dat wordt gehandeld uit verdediging. Het doel is het aantasten van iemands goede naam en reputatie. Dit kan mondeling, op schrift (smaadschrift) of met afbeeldingen gebeuren.

Laster is het zwartmaken van een ander door deze in het openbaar van feiten te beschuldigen waarvan men weet dat dit niet waar is. Het doel is hetzelfde als bij smaad.

Anders dan bij laster gaat het bij smaad niet om beschuldigingen waarvan men weet dat ze niet waar zijn.
Vaak worden de beschuldigingen aangedikt om het slachtoffer zoveel mogelijk te schaden.

De motieven voor beide delicten verschillen, maar worden vaak gevonden in wraak en frustratie, bijv. na het beëindigen van een relatie, na ontslag of verlies.

Smaad (art. 261 Sr) kan worden bestraft met max. 1 jaar celstraf, laster (art.262 Sr) met max. 2 jaar.

Toegevoegd na 5 minuten:
De ergste vorm van smaad is moeilijk aan te geven. Het is bijv. voor het slachtoffer net zo erg om van pedofilie dan als van incest beschuldigt te worden als het niet waar zou zijn. In beide gevallen blijven ze je toch met rare blikken aankijken, ben je vaak veel kwijtgeraakt en is je leven niet meer zoals het was. Ook al is bekend dat het nooit waar was!
amc
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Roddel en achterklap kan in sommige gevallen juridisch worden uitgelegd als smaad en laster. Van smaad is sprake, als iemand opzettelijk de eer van een ander aantast door hem van een feit te beschuldigen met als enig doel dit feit bekend te maken. Van laster is sprake wanneer iemand een ander beschuldigt van een feit dat in strijd is met de waarheid.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Smaad is het zwartmaken van een ander door deze in het openbaar van feiten te beschuldigen
waaraan hij of zij zich schuldig zou hebben gemaakt, zonder dat wordt gehandeld uit noodzakelijke verdediging of dat te goeder trouw kon worden aangenomen dat deze feiten waar zijn
en dat het algemeen belang vereiste dat de feiten naar buiten werden gebracht.
Het doel is het ruïneren van de reputatie van het slachtoffer.

Wetboek Strafrecht
Artikel 261
Omschrijving 1. Hij die opzettelijk iemands eer of goede naam aanrandt, door telastlegging van een bepaald feit, met het kennelijke doel om daaraan ruchtbaarheid te geven, wordt, als schuldig aan smaad, gestraft met gevangenisstraf van ten hoogste zes maanden of geldboete van de derde categorie.

Wat de ergste vorm is, is niet in algemeenheid te zeggen, omdat dat per persoon, per voorval heel anders kan zijn.