mag een docente van 2GYM een 3 neer zetten omdat hij/zij de toets niet gemaakt heeft en geen afspraak ervoor gemaakt heeft?

ik moest maandag 7 maart naar de orthodontist, die dinsdag waren op excursie en de dinsdag erna werden de cijfers ingeleverd, ik heb de toets niet gemaakt en ook geen afspraak gemaakt omdat daar geen plek voor was in de week...
mag zij nu een 3 neer zetten?
(PS: ik heb het syndroom van asperger +een rugzakje, dus ik vind eigenlijk dat ik daar wel wat begeleiding mee zou moeten krijgen!)

Toegevoegd na 1 dag:
het probleem is dus dat zij vindt dat er te weinig initiatief kwam en de 3 laat staan en ook geen afspraak wilt maken voor het maken

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wetgeving
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb een beetje het gevoel dat mensen je verkeerd begrijpen en het je om het cijfer op zich gaat. Terwijl ik denk dat jij meer bedoelt dat je het graag zou willen herkansen maar je hier geen kans voor hebt gekregen. En dat je nu dus ondanks jouw goede wil geen mogelijkheid had tot herkansen. Maar heb je wel gelijk overleg gehad met de docent of ben je er met eigen redenatie maar van uitgegaan dat het niet kon?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is geen syndroom ;)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@Vols: Waar haal je die wijheid vandaan? Het heet gewoon Syndroom van Asperger.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Heb je wel de docent van tevoren verteld dat je 7 maart niet kon, en welke problemen ervoor zorgden dat je die week de toets niet kon inhalen? Heb je overlegd om samen een oplossing te bedenken? Dat je Asperger hebt, betekent namelijk niet dat je helemaal geen verantwoordelijkheid kunt dragen voor dit soort dingen. Sterker nog, in mijn ervaring kan het voor iemand met Asperger véél schadelijker zijn om overal maar over te zeggen 'kan hij niets aan doen' dan om toch wat eigen verantwoordelijkheid te verwachten. Voor jou is het moeilijker dan voor je klasgenoten om sociaal gedrag te leren, maar juist daarom moet je het actief leren, en niet blijven hangen in 'kan ik niets aan doen, moeten anderen voor mij regelen'.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Die wijsheid haal ik van de afgelopen 18 jaar ermee rondlopen.
Het heet aandoening, ziekte, syndroom, beperking. En ik heb nog een paar honderd benoeming langs zien komen. En jij? :)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Aha, dus dat je een bepaald syndroom hebt, betekent dat je in je eentje kan bepalen dat het geen syndroom is, terwijl het wel door de WHO zo wordt aangemerkt? Bijzonder. Overigens heeft mijn broer het Syndroom van Asperger en heb ik er dus al 31 jaar mee te maken. Wil je echt op die manier tegen elkaar op gaan bieden? Maar zonder gekheid: je moet toch een réden hebben voor die opmerking vanuit het niets dat het geen syndroom is? Waar komt dat vandaan? Waar moet iets dan aan voldoen om volgens jou een syndroom genoemd te kunnen worden, en op welke manier voldoet Asperger daar dan niet aan? Dat je er al 18 jaar mee rondloopt, zegt hier helemaal niets over.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@mrtomaat , van haar mag ik hem niet herkansen, mijn vraag is dus als zij een cijfer neer mag zetten terwijl ik niks gemaakt heb...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dan heb je geluk menjy. Het meest gebruikelijke cijfer dat er wordt neergezet als een leerling een toets niet maakt en geen initiatief toont om die toets zo snel mogelijk in te halen, is gewoon een vette 1. Het is heel coulant om je in plaats daarvan een 3 te geven. En ja, dat mag. Het is een heel vervelende harde les, maar ook jij moet leren dat er in zo'n situatie iets van jou verwacht wordt.

Het beste antwoord

Sommige scholen geven dan een 1.1, is er een geldige reden voor afwezigheid dan volgt een herkansing.
De 1.1 is dan zowel een cijfer als een code, in het laatste geval wordt de 1.1 vervangen door het via herkansing verkregen cijfer.
Een 3 is dus best royaal, je kunt bij legitieme afwezigheid wellicht een herkansing vragen. Dit moet je echter zelf initieren.

Toegevoegd na 8 minuten:
Denk er wel om dat docenten op zich vrij veel macht hebben, hen bruuskeren zou ik met klem afraden, je vraagt om een gunst als je wilt herkansen, er zijn weliswaar schoolregels voor maar met een vriendelijke houding bereik je meer dan wanneer je gaat eisen.
Een rugzakje en een asperger-autisme ontslaat je niet van fatsoen en onredelijkheid.
De begeleiding bestaat niet uit je matsen met cijfers, je zult je opleidingsdiploma toch echt moeten verdienen.
Toch zijn docenten vrijwel altijd bereid je te helpen en je (her)kansen te geven.
Zo heb ik een pleegdochter die blackouts krijgt tijdens tentamens (PTSS), daarom hebben we afgesproken dat als
ze daardoor duidelijk niet uit de verf komt ze dit kan melden en dan mag ze herkansen. Ze moet echter wel voldoende bewijzen dat ze de stof kent, op het centraal schriftelijk zijn die mogelijkheden er immers niet, dan wordt een verknoeid examen hooguit een herexamen.

Toegevoegd na 1 dag:
Als antwoord op je aanvulling, ga (evt.MET je ouders)
naar haar toe en bespreek de zaak nogmaals.
Komen jullie er niet uit, ga dan naar het afdelingshoofd.
Mij bekruipt toch het gevoel dat je -zonder het te beseffen- onheus overgekomen bent.
De docent wil ook met respect behandeld worden, een respectloze bejegening werkt zeer contraproductief.
Mogelijk zal in het gesprek met je ouders blijken dat de docente zich beledigt gevoeld heeft en dan is excuses op je plaats.
Zoals ik al eerder aan gaf geeft een autistische stoornis geen recht om bot te zijn.
Nadeel is dat je dat minder goed beseft en signalen van de docente niet opgevangen hebt.
Ik denk dus dat er meer achter steekt.
Als je ouders met tact de zaak benaderen en met de docente spreken zal ze vast meer begrip hebben maar dat laat onverlet dat jij dan mogelijk wat goed te maken hebt.
Dus schakel je ouders in.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Ja bij ons staat er een 1
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, er blijft een 3 staan totdat je de toets hebt ingehaald.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, dat mag, natuurlijk mag dat :) Wat moet de docent anders? Een voldoende geven? Of het cijfer weglaten voor elk proefwerk waar je zonder afspraak niet komt opdagen, en alleen cijfers neerzetten voor de proefwerken waar je wel komt? Klinkt misschien lullig, zo bedoel ik het niet, maar denk er eens over na. Dan zouden schoolresultaten een stuk minder representatief zijn.

Je zegt: "ik vind eigenlijk dat ik daar wel wat begeleiding mee zou moeten krijgen." Heb je die begeleiding ook al daadwerkelijk gevraagd op een beleefde manier? Want inderdaad, een leerling die belegeleiding nodig heeft hoort dat te kunnen krijgen. Maar dan moet je daar wel afspraken over maken; je kunt het niet gewoon afdwingen door weg te blijven.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Overigens, ik weet wat asperger is (ongeveer) maar wat is "een rugzakje"? Ik neem aan dat dat iets overdrachtelijks is en dus dat je niet letterlijk een tas voor op re rug bedoelt, maar ik heb er zo nog nooit van gehoord. Ik ben serieus benieuwd!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Laat maar, google is mijn vriend en ik heb 't maar even opgezocht :)
Nou een 3 is nog hoog! Bij ons gewoon een 1,0.
Anders vraag je of je hem in je eigen tijd mag inhalen.
Succes
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, dat mag. Vraag je begeleider vanuit de rugzak om hulp om een schriftelijk bezwaar in te dienen. Vraag in dat bezwaar om een herkansing, noem de redenen waarom je niet op tijd kon herkansen en laat je ouders mee ondertekenen.