Wat is het verschil tussen een geboorte acte en een geboorte uittreksel ?

Voor school heb ik een GBA nodig.
Zit er een verschil tussen een uittreksel en een acte ?

Want heel lang geleden moest ik voor iemand wat ophalen een acte of uittreksel en kon ik niet in een gewoon staddeelkantoor halen ik moest naar een ander kantoor ik weet nietmeer waar.
Ik geloof stadhouderskade dat is al 20 jaar geleden dus ik weet niet meer precies wat ik moest halen.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wetgeving
20.8K

Het beste antwoord

Een geboorteakte is een akte die wordt opgemaakt door een ambtenaar van de burgerlijke stand naar aanleiding van de aangifte van de geboorte van een kind. De geboorteakte wordt ook wel het geboortebewijs genoemd.

Hierin staat
voornaam of voornamen (maximaal 5)
achternaam
geslacht
ouders (in ieder geval de moeder, meestal ook de vader)
geboortedatum
geboorteplaats

een geboorte-uitreksel is (waarschijnlijk) hetzelfde als een geboorte-akte. Deze kan je alleen halen in de stad of dorp waar je geboren bent en dus niet bij de gemeente waar je op dit moment woont. Onderstaande kan je wel ophalen bij de gemeente waar je woont.

De Gemeentelijke basisadministratie van persoonsgegevens (GBA) is in Nederland de benaming voor de boekhouding van bepaalde gegevens die iedere Nederlandse gemeente bijhoudt omtrent alle personen die in de gemeente gevestigd zijn of waren.

Hierin staat
familienaam
voornamen
geslacht
positie van elk persoon in het gezin
geboortedatum en -plaats
nationaliteit
burgerlijke staat
adres
datum van vestiging in de gemeente
vorige woonplaats
vertrek uit de gemeente
waarheen vertrokken
datum van overlijden
burgerservicenummer
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Een geboorteakte word maar een keer gemaakt, die wordt opgesteld door een ambtenaar van de burgerlijke stand als er een kind wordt geboren.
Een geboorte uittreksel is een bewijs van herkomst en geeft gegevens weer die afkomstig zijn van de geboorteakte. Je kunt hem aanvragen in de gemeente waar je geboren bent.
Vergeet geen geldige legitimatie mee te nemen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een uittreksel uit het geboorte-register is min of meer een officiële kopie van de geboorte-akte. Geen letterlijke kopie maar meer een uittreksel.