In onderstaande situatie. Wie is wettelijk de voogd?

Stel, persoon A trouwt met persoon B. Persoon A heeft een minderjarig kind uit een eerder huwelijk met iemand die reeds overleden is. Persoon B is dus de stiefouder van dit minderjarige kind, aangezien persoon B getrouwd is met persoon A.

Nu komt persoon A ook te overlijden. Het minderjarige kind heeft beide biologische ouders verloren en is dus wees.

Wie heeft er nu wettelijk recht op de voogdij van dit kind? Is dit de persoon B, de stiefouder, of naaste familie van persoon A? Maakt het uit of persoon A man of vrouw is of persoon B man of vrouw is? Heeft de leeftijd van het minderjarige kind invloed op de situatie?

Ik zou graag een (objectief) juridisch antwoord willen.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wetgeving
1.2K

Het beste antwoord

Persoon B heeft alleen het voogdijschap indien hij het kind wettelijk heeft aangenomen als zijn kind. Dit kan hij alleen als de biologische moeder ermee instemt. Als dit officieel bij de notaris is geregeld heeft hij als overblijvende ouder het voogdijschap over het kind.

Toegevoegd na 4 minuten:
http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/aangifte-geboorte-erkenning-en-gezag?ns_campaign=Thema-familie_jeugd_en_gezin&ro_adgrp=Aangifte_geboorte_erkenning_en_gezag_Gezag_en_voogdij&ns_mchannel=sea&ns_source=google&ns_linkname=%2Bvoogdij&ns_fee=0.00

Op deze sit van de rijksoverheid kan je alles erover nalezen.
amc
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Wie de voogdij krijgt bepaald de rechter in dit geval, omdat beide ouders overleden zijn.
De voogd kan de stiefouder, familie maar ook iemand van jeugdzorg zijn.
Tot de leeftijd van 18 jaar zal er een voogd benoemt moeten worden, daarna is het kind voor de wet volwassen.

Ik weet dit uit eigen ervaring met mijn stiefzoon, die kreeg een voogd van jeugdzorg, omdat ik dit als stiefmoeder niet wilde.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
IK heb het even aan mijn man gevraagd (hij is jurist).
Je bent niet automatisch voogd.
Er moet altijd een kantonrechter tussen komen.
Deze wijst de voogd aan.

Toegevoegd na 3 minuten:
En het maakt niet uit of je man of vrouw bent.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik denk het niet nee. Als dat kind geen 18+ is niet
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wanneer de stiefouder het kind heeft geadopteerd kan deze voogd worden met daarbij een door de rechtbank aangewezen toeziend voogd. Wanneer er geen sprake is van adoptie zal de rechter een voogd toewijzen ofwel een familielid met deze taak belasten.