Wie heeft hier een antwoord op ?

Hier in mijn woonplaats is een gloednieuw complex gebouwd met ruim 180 (huur)woningen. Dit gebeurde in opdracht van de WBV en iedere bewoner/huurder kreeg de kans,om gebruik te maken van één van deze woningen.
Enkele jaren geleden kwam er een gezin naast mij wonen,die NIET wilde mee betalen toen ik vroeg,of zij wilden delen in de kosten van en nieuwe schutting. Kortom die schutting is mijn "bezit " omdat slechts ik alle materialen heb betaald. Nu gaat dit gezin binnenkort verhuizen naar dat nieuw complex ( De Boemerang) en nu vraag ik mezelf af ,wat mijn rechten zijn ? Ik bedoel,is het vreemd om aan de nieuwe buren te vragen of zij voor die schutting willen betalen ? Als het een negatief antwoord wordt,mag ik dan "eisen",dat zij er bijvoorbeeld niks aan mogen doen zoals schilderen,lakken,beitsen of er potjes aan hangen etc ? Of is het verstandig om i.s.m. de WBV dit op te lossen ? Mijn vraag is dus : Bestaat hier een wettelijke regeling voor ? De schutting heeft ruim Euro 250,00 gekost.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wetgeving

Het beste antwoord

Die schutting staat er al enige tijd, dus dan kun je de kosten niet verhalen op nieuwe bewoners. Wat zij aan hun kant doen met de schutting is aan hunzelf, want dat staat op hun gedeelte. Willen ze het verven of plantjes hangen kun jij hier niets van zeggen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Nee, als het een erfafscheiding is, dan maakt het niet uit dat jij die betaald hebt. Hij hoort aan jullie allebei en je moet er beiden goed voor zorgen:

Als een heg, schutting, muur of andere afscheiding tussen uw tuin en die van de buren precies de erfgrens volgt is deze gezamenlijk eigendom van u en uw buren. Dat betekent dat u allebei in overleg verantwoordelijk bent voor de aanlegkosten, het onderhoud, schoonhouden en vernieuwen.

Het maakt daarbij niet uit wie deze erfafscheiding oorspronkelijk heeft neergezet.
Staat de erfafscheiding helemaal aan één kant van de grens, dan is de grondeigenaar daar volledig verantwoordelijk voor.

Hier alle regels over erfafscheidingen:
http://www.juridischloket.nl/vraagenantwoord/wonen/Pages/buren/welke-regels-zijn-er-over-heggen-hekken-en-andere.html
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je kunt het altijd proberen maar je buren zijn niet verplicht voor jou schutting te betalen. Misschien zetten ze we een andere schutting er naast
ronron1212
13 jaar geleden
Net zoals de eerste reageerder aangaf is de vraag die hier leidend is: staat de schutting in zijn geheel op jouw erf of loopt hij precies over de erfgrens? In het eerste geval mogen ze er niet aan zitten maar als hij bovenop de erfgrens loopt mogen ze aan hun kant doen wat ze willen. De schutting staat al sinds voordat de nieuwe fam er gaat wonen dus je kunt ze wel vragen om een bijdrage maar dat zal niet gewoonlijk zijn en zal ook niet de beste start zijn van een nieuwe burenrelatie. En als ze zeggen dat ze niet betalen, ga je dan de schutting weghalen? Lijkt me toch niet.