Als ik door een team van 'Blik op de weg' wordt gefilmd en ik wil dat niet. Mogen ze dan toch uitzenden, evt met onherkenbaar gemaakt gezicht?

Een onherkenbaar gemaakt gezicht zou ik ook niet goedvinden, omdat mensen je ook aan houding, kleding en stem kunnen herkennen. En als ik Bram Moszkowicz zou heten zou ik dat ook niet goedvinden. Hoe zit het met de rechten van de gefilmde? Kent iemand de wetgeving over zo'n specifieke gevallen? Ik denk ook aan een programma als 'Opgelicht'. Mogen die fragmenten, beelden zomaar op TV? Bij 'Opgelicht' gaat het ook vaak om mensen die welliswaar iets op hun kerfstok hebben, maar nog niet door de rechter veroordeeld zijn en dus ook nog niet feitelijk dader volgens de wet. Wie kan deze interessante vraag beantwoorden? Weet U wat Uw rechten zijn, mocht het U overkomen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wetgeving
1.1K

Antwoorden (6)

Voor uitzending hebben ze jouw schriftelijke toestemming nodig...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Volgensmij moet één van de partijen toestemming geven voor het uitzenden van de beelden. Dus als de politie er toestemming voor geeft, heb jij niks meer te zeggen en kunnen ze je hooguit onherkenbaar maken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Stel iemand filmt jou. Ik spring voor de camera. Ik geef toestemming. Ga je niet leuk vinden.... Onzin natuurlijk, alle partijen moeten instemmen.
Aan het einde zijn ze verplicht je te vragen wat je wilt. Zoals bijv. bij Blik op de weg, filmen ze dus het hele proces tot je weer weggaat, maar op het einde vragen ze aan je of je wel of niet op tv wilt en of je ook onherkenbaar zou willen zijn. Ze mogen je nooit zomaar uitzenden zonder toestemming. Je hoeft je daar dus niet druk over te maken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Sommige mensen in genoemde programma's tonen zich beslist niet cooperatief. Kan me niet voorstellen dat ze achteraf voor akkoord tekenen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Had ik het laatst nog over met iemand, wij dachten namelijk ook dat als je toestemming geeft, je er ook wel wat voor krijgt. Als dat zo zou zijn, is het denk ik zo, dat als je eerst zo'n dikke boete krijgt en dan te horen krijgt dat je wat krijgt als je op tv wilt, dat je dan wel snel toestemming zal geven.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Waarschijnlijk wordt er een deal gemaakt ja. Ik kan me niet voorstellen dat de echt moeilijke gevallen anders toch hun toestemming geven.
Volgens mij mag je in het openbaar gewoon gefilmd worden hoor. De enige rechten die je hebt is dat ze je "onherkenbaar" moeten maken als jij dat wilt. Dat zei zon agent in wegmisbruikers in ieder geval;) als je het wel mocht tegenhouden denk ik dat die programma's weinig kunnen uitzenden..
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De mensen van blik op de weg geven meestal na afloop van een controle een kaartje af waarop contactgegevens staan. De gefilmde kan dan contact leggen met de productie en aangeven wat hij/zij wil. Als men de gefilmde toch wil uitzenden (nieuwswaarde) mag dat mits deze niet herkenbaar in beeld komt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
...De 'nieuwswaarde' met onze Bram zou enorm zijn. Toch denk ik dat men nooit een opname met hem erin zou tonen. Hoe speelt hij dat klaar?
ik werd achteraf benadert of het uitgezonden mocht worden. ik wou dit niet en heb geen toestemming verleend.
het is daarom ook niet uitgezonden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
...En wat was de deal bij 'Wel toestemming?".