Is het volgens de wapenwet toegestaan een katana in huis te hebben die echt lijkt, maar van hout is? (ook het zwaard zelf)

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wetgeving
9.2K

Het beste antwoord

Sabels, degens en zwaarden vallen onder categorie 4 wapens. Die mag je in je bezit hebben maar niet in het openbaar dragen. Bij vervoer moet je ze goed verpakken.
Dus al zou de katana van metaal zijn, dan is hij nog steeds toe gestaan mits je hem niet draagt of in de auto hebt oid..

Toegevoegd na 4 minuten:
Toevoeging;
Van sommige van de genoemde verboden handelingen is door de Minister van Justitie vrijstelling verleend. Een vrijstelling is een algemene uitzondering op een wettelijk verbod. Een vrijstelling hoeft niet te worden aangevraagd (in tegenstelling tot een vergunning; zie onderdeel A 1.4) en geldt voor bepaalde groepen van personen of wapens en munitie.

Deze vrijstellingen zijn te vinden in de paragrafen 9 tot en met 15 en 17 van de RWM. Een vrijstelling kan alleen worden verleend indien de WWM daarvoor een wettelijke basis biedt. In de vrijstellingsbepalingen is omschreven in welke gevallen en onder welke voorwaarden een bepaald verbod niet geldt. Voorbeelden van vrijstellingen zijn:

* vrijstelling erkenningsplicht (artikel 14 e.v. RWM);
* vrijstelling voor wapens die het karakter dragen van oudheden (artikel 18 RWM);
* vrijstelling voor stroomstootwapens en noodsignaalmiddelen (artikel 21 e.v. RWM);
* vrijstelling voor wapens van categorie IV (artikel 26 e.v. RWM);
* vrijstelling voor ceremoniële wapens, optochten en studentenweerbaarheidsverenigingen (artikel 30 e.v. RWM);
* vrijstelling voor schepen en luchtvaartuigen (artikel 33 e.v. RWM);
* vrijstellingen voor sportschutters en jagers voor buitenlandse activiteiten (artikel 39 e.v. RWM);
* vrijstellingen voor vervoer (artikel 44 e.v. RWM).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Nepwapens zijn verboden in nederland. Ook als je Katana van hout is......

http://wetenschap.infonu.nl/recht-en-wet/50497-nepwapens-zijn-verboden-in-nederland.html
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je mag zelfs echte zwaarden hebben, dus ook nepzwaarden. Het stuk over nepwapens geld inderdaad alleen voor schiettuig.
Je mag in nederland ook een echte katana in huis hebben deze valt onder wapen katogorie IV maar mag niet op straat gebruikt worden, bij een nepkatana geld het zelfde tenzij deze zo duidelijk onderschijdbaar is dat deze onder de catogorie speelgoed gezet wordt.

wel moet je voor een katogorie IV wapen minstens 18 jaar oud zijn
Toegevoegd op 02 september 2018 19:19: bron