Kan een minder jarige ipv een boete een aantal dagen hechtenis krijgen voor een verkeersovertreding?

Ik ben 17 jaar, heb een boete voor te hard rijden gekregen en de boete bedraagt 204 euro. Voor mij is het vrijwel onmogelijk om de boete te betalen omdat ik nog fulltime naar school ga (6VWO).

Overigens is de boete ook zwaar overdreven want het staat toch niet in verhouding dat ik een even hoge boete moet betalen als iemand van 40 die een fulltime baan heeft.

Daarnaast heeft de desbetreffende agent geen meting gedaan, maar reed ik naar zijn gevoel 28 km/u te hard.

Nou is het voor mij misschien wel voordeliger om in hechtenis te gaan i.p.v. de boete te betalen. Mijn strafblad wordt over een jaar namelijk kwijt gescholden. Een eventuele taakstraf i.p.v. de boete zou nog veel beter zijn.

Nu was mijn vraag dus eigenlijk: Hoe kan je hechtenis of een taakstraf krijgen ipv een boete? En is dat voor mij wel mogelijk omdat ik 17 jaar ben? Of zijn mijn ouders dan de klos?

Toegevoegd na 10 minuten:
Ik reed op de scooter.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wetgeving

Antwoorden (1)

Ten eerste zijn boetes voor minderjarigen lager dan voor meerderjarigen.
Betaal je de boete niet, dan moet je voorkomen. De rechter bepaald dan een nieuwe strafmaat.
Je kunt natuurlijk ook bezwaar aantekenen tegen de boete.
Misschien is het raadzaam om contact op te nemen met een juridisch loket of rechtswinkel bij jou in de buurt (gratis).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
AlphaLimaSierra
13 jaar geleden
Tot en met 15 jaar oud wordt het boetebedrag gehalveerd. Bij 17 jaar oud, zoals de vragensteller is, is hier geen sprake meer van.