Wat is een normale levensduur voor een harde schijf?

Ik twijfel al een paar maanden aan de gezondheid van mijn harde schijf. Sinds vandaag zie ik in de Event Log de volgende melding (zie plaatje):

"The driver has detected that device \Device\Harddisk0\DR0 has predicted that it will fail. Immediately back up your data and replace your hard disk drive. A failure may be imminent."

Ik heb de harde schijf op 14 augustus 2009 gekregen van de leverancier, als vervanging van mijn eerste harde schijf die al binnen enkele weken (ruim binnen de garantieperiode) kapot ging.

De garantieperiode is nu verstreken.

Wanneer ik nu terugga naar de leverancier, heb ik dan recht op gedeeltelijke vergoeding omdat de verwachte levensduur van een harde schijf langer is dan 1 jaar en 7 maanden?

Noot:
De vraag gaat dus over mijn rechten als koper in dit specifieke geval, en niet over het technische probleem.

Picture for question
Cryofiel
13 jaar geleden
in: Wetgeving
1.4K

Het beste antwoord

Als je harddisk ruim binnen de garantieperiode stukgaat, dan heb je recht op een nieuwe. Mogelijk heeft de leverancier je een overblijvertje meegegeven, want het is niet normaal dat een nieuwe harddisk in 18 maanden stukgaat.

Het hangt een beetje af van de garantie die je leverancier op je 1e harddisk heeft gegeven. Als dat b.v. 2 jaar is, dan hoort de garantie op je vervangen harddisk ook 2 jaar te zijn. En zou je nu ook recht hebben op een nieuwe.

Ook al is de garantie minder dan 2 jaar, dan mag je ervan uitgaan dat een harddisk minstens 5 jaar meegaat, en heb je recht op een harddisk tegen een kleine vergoeding.

Je kunt nu 2 dingen doen:
- Als je geen zin hebt in allerlei gedoe, en je beseft, dat in 18 maanden harddisks veel goedkoper zijn geworden, kun je gewoon een nieuwe harddisk kopen. Vervangen en dus zelf betalen.

- Als je een beetje tegen stress kan, en er ook de tijd voor hebt, om je recht te halen, dan kun je van de leverancier eisen dat hij met een redelijk voorstel komt, om tegen een heel zacht prijsje je kapotte harddisk te vervangen.

Het hangt allemaal sterk van de leverancier af. Er zijn winkels die weten dat je voor zo'n zaak niet naar de rechter stapt, en handelen vanuit die visie. Maar er zijn ook computerwinkels die graag tevreden klanten willen, en best bereid zijn om met een redelijk voorstel te komen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Cryofiel
13 jaar geleden
De computerwinkel is vriendelijk, en met hen zou best te praten zijn over een redelijke vergoeding. Het probleem is echter, dat ze eerst zelf willen constateren dat de schijf echt kapot is. Daar hebben ze al gauw een week voor nodig. Vervolgens moeten ze een nieuwe harde schijf monteren - en als ze die toevallig niet op voorraad hebben, moeten ze hem eerst bestellen. Vervolgens willen ze, volgens hun kwaliteitsnormen, een duurtest doen. Alles wat ze leveren laten ze namelijk eerst 24 uur "zijn ding doen" om te controleren of hun spullen echt goed werken. In de praktijk moet dat ingepland worden, waardoor er weer meerdere dagen verloren zouden gaan. Ik zou al met al mijn computer toch al snel twee weken kwijt zijn. Aangezien een nieuwe harde schijf zo'n € 54 kost, heb ik al die moeite maar niet genomen, en heb ik gewoon een nieuwe schijf besteld. Die heb ik intussen gemonteerd, ik heb een image van de oude (nu echt defecte) schijf erop gezet, en ik was meteen weer up en running. Bedankt voor het meedenken, en voor de tip dat ik weliswaar recht zou kunnen hebben op een tegemoetkoming, maar dat het vaak niet de moeite waard is op mijn rechten te staan.

Andere antwoorden (1)

Als je inderdaad kunt hardmaken dat een normale levensduur veel meer is dan de levensduur die je nu hebt gehad, en je kunt ook aantonen dat er geen ongunstige omstandigheden zijn die de levensduur zouden bekorten, dan heb je volgens het consumentenrecht recht op compensatie.
De officiële fabrieksgarantie is alleen maar een omschrijving, een beperking tot wat men zeker zal vergoeden. Maar het Nederlands Recht geeft ruimere mogelijkheden, en daar kan een fabrieksgarantie geen afbreuk aan doen.
itsme