Ik ga een paard in bruikleen geven.En aan het eind van de rit word zij gekocht.Welke punten moeten op een overeenkomst.

Om ervoor te zorgen dat ik zeker weet dat ik mijn geld terugkrijg en ik niet aansprakelijk kan worden gehouden voor evt. dierenartskosten.

En welke gegevens heb ik van de andere partij nodig zodat ik zeker weet dat ik de persoon die het paard gaat ophalen wettelijk aan het contract kan houden?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wetgeving
3.1K

Het beste antwoord

volgens mij zijn hier geen standaard contracten voor.

wat ik zou doen is het paard laten keuren, in ieder geval klinisch en als de toekomstige koper wil ook röntgenologisch (laatste op kk) het keuringsrapport kan je als een bijlage in de overeenkomst doen. (krijg je achteraf geen gedram dat het paard niet goed was of meer van dat gedoe)

spreek af hoe je het gaat doen met de kosten tot moment van verkoop. deel je de gewone kosten (stalling, voeding, weidegang, hoefsmid, ontworming etc) en breng je dit in mindering op de verkoop prijs, of betaal jij alle onkosten en gaat er dus niets van de verkoopprijs af.
spreek vooraf een verkoopprijs af, en een uiterlijke datum waarop het paard van eigenaar wisselt.
voor JOU heb je de meeste zekerheid als je ALLE kosten deelt, en de toekomstige eigenaar je niet laat zitten door het paard niet over te kopen. spreek in dat geval af dat de geinfesteerde kosten NIET worden vergoed als de koper van de koop afziet.

als je het paard in bruikleen geeft kijk dan of deze persoon verzekerd is, en of je paard in de verzekering zit. jij bent de eigenaar, dus pas op dat jij niet aansprakelijk gesteld word als je paard schade aanricht, of door zijn/haar toedoen schade veroorzaakt.

de kosten van de dierenarts kunnen verdeeld worden, jullie hebben namelijk beiden belang bij het paard en diens gezondheid, dus dit lijkt mij logisch.

waarom is het eigenlijk zo dat het paard eerst in de lease gaat? heeft het een financiele reden (wees dan op je hoede) of wil iemand kijken of het paard wel bij de persoon past? dan kan je ook een soort van proeftijd afspreken waarna de mogelijke koper kan beslissen zodat de tussenliggende tijd van mogelijke koop verkorten.

vermeld alle gegevens op het contract, en check het met een geldig ID bewijs. een krabbel van beiden is natuurlijk een bevestiging dat de overeenkomst door beiden wordt aangegaan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

ik heb een heel duur paard verkocht met als als afspraak dat wanneer het paard doorverkocht word voor de top dat dan de aan met voor een afgesproken prijs zal worden betaald. contactueel vastgelegd en met de afspraak dat paard is verzekerd voor alles, zodat er altijd garantie is op aanwezig geld als er zich calamiteiten voor doen en dat kan altijd