was kinderporno voor de jaren 80 legaal?

ik zag net op tv een klein stukje over hoe men vroeger over kinderporno dacht.
nu was het op het eind van het programma maar kreeg wat mee over hoe ze er vroeger over dachtte en daarbij kreeg ik het gevoel dat kinderporno gewoon in dewinkels te halen was?

als dat echt zo is en kinderporno dus blijkbaar legaal was dan zouden die priesters die vroeger kinderen misbruikte dus niet eens strafbaar zijn?

hoe zit dit precies?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wetgeving
3.4K

Het beste antwoord

Ja, ik zag dat program ook. Het werd vorige week uitgezonden en heette 'andere tijden'. (uitz gemist?)
Daarin vertelden ze idd dat kinderpornografisch materiaal gewoon in de schappen lag. Zelfs een knakker van de pvda vobd t normaal. De gedachte was dat kinderen behoefte hebben aan aanraking, knuffelen, affectie. Een bloot was ook heel gewoon, dus in die tijd kon dat best samen. Maar, zo zei de pvda man, niet als er agressie bij kwam, dat mocht niet. Verder werd het als vrij normaal gezien. Pedofilie werd verklaard als liefde voor kinderen en het onschuldige (blote) kinderlichaam.
Toen was het dus ook niet strafbaar. In de late jaren 70 kwam er een vrouw van de zedenpolitie in amsterdam tegen in opstand en zij wilde het strafbaar stellen en verbieden. Je kon toen nog voor een knaak kinderporno kijken in die gore kamertjes. Toen zij gebood dat de uitbaters ermee moeaten stoppen werd ze recht in dr gezicht uitgelachen. En toen kwam dus het hele gebeuren in opspraak. Gelukkig maar!

Bron: andere tijden, pedofilie.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik denk toch dat niet algemeen geaccepteerd was. Er was in de jaren 70 wel een tamelijk korte periode van verwarring 'na' de seksuele revolutie. Als seks niet meer taboe was, dan moest alles maar kunnen. Voor velen waren seks voor het huwelijk en homosexuelen een verschrikking maar ja, dat 'moest' je accepteren. Dus pedofielie en kinderporno ook maar, en incest? Gelukkig zijn we weer wat in balans gekomen.

Andere antwoorden (2)

Vroeger was er net zoveel ellende als nu. Er werd om een of andere reden nooit over gesproken.
Dus legaal zal het niet geweest zijn.
Het verschil is onder andere ook dat er nu internet is en daar door de wereld veel kleiner wordt. En er komt veel boven water.
En men komt erachter dat het niet door kan gaan zo.
Gelukkig maar, want de mensen moeten toch echt goed naar zich zelf kijken waar ze allemaal mee bezig zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb het programma niet gezien. Maar 'legale porno' is vóór de jaren '70 een beetje vreemde uitdrukking, denk ik. Het was er én het was taboe - ernstig taboe.

Er waren veel zaken waar je niet over kon praten maar die er natuurlijk wel gewoon waren: hoeren, homo's, overspel, seks voor het huwelijk en kindermisbruik. Omdat het onbespreekbaar was, kon het ook niet verboden worden :-}

Ik denk dat de overheid het ook niet als haar rol zag om dit soort zaken te verbieden. Dat is echt iets van de laatste decennia: zelfs zijlmeisjes leiden nu tot brede maatschappelijke discussies.