Kan je, in Nederland, legaal je eten halen uit de vrije natuur?

Mag je een maaltijd bij elkaar scharrelen in de berm/het bos/een park etc.?
Bijv. noten, kruiden, eekhoorns, muizen, paddestoelen

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wetgeving
1.6K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
haha.. ik heb wel eens gehoord van mensen die gestampte muisjes op brood aten, maar echte muizen :D
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Met zoveel winkels laten we de natuur aan de dieren...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Stel dat je het van plan bent: pluk alleen paddenstoelen als je er heel veel van weet, want sommige zeer giftige kunnen makkelijk verward worden met goed eetbare.
Met dieren zou ik ook oppassen: kans dat ze ziektes bij zich dragen of (bijvoorbeeld sommige vis) te hoge gehaltes gevaarlijke stoffen in zich hebben.
Wil je bessen, eetbare planten etc. verzamelen: zorg dat je weet op welke grond ze staan (bramen staan vaak op oude industrieterreinen, maar daar is de grond soms ernstig vervuild), en pluk nooit in de buurt van (spoor)wegen omdat daar veel rommel van/door het verkeer op de planten belandt (lood bijvoorbeeld).
Dat zal voor een keer geen kwaad kunnen, maar maak van zo'n plek niet je vaste verzamelplek, zeker niet als er ook andere plekken zijn.

Antwoorden (5)

Nee, dat is verboden. Artikel 314 wetboek van strafrecht:

"Hij die, zonder geweld of bedreiging met geweld tegen personen, geheel of ten dele aan een ander toebehorende klei, bagger, ongesneden veen, zand, aarde, grind, puin, mestspeciën, zoden, plaggen, heide, helm, wier, riet, biezen, mos, onbewerkt en niet vervoerd hak- of sprokkelhout, ongeplukte of afgevallen boomvruchten of bladeren, te veld staand gras of te veld staande of na de oogst achtergebleven veldvruchten wegneemt, met het oogmerk om zich die voorwerpen wederrechtelijk toe te eigenen, wordt, als schuldig aan stroperij, gestraft met gevangenisstraf van ten hoogste een maand of geldboete van de tweede categorie."

Toegevoegd na 2 minuten:
Als je toestemming hebt van de eigenaar van het terrein, mag het wel.
bamibal
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je bent me voor. :)
veel dieren planten en paddenstoelen zijn beschermd dus deze liggen niet voor het oprapen.

niemand zal er een probleem mee hebben als je bramen of bosbessen plukt, maar een eekhoorn vangen en opeten ligt toch wel wat anders.
je bent dan aan het stropen en hier zijn weer allerlei wetten en regeltjes aan verbonden.

vissen mag je ook vangen en meenemen, maar hier is weer een vergunning voor, voor alle vissen geldt er een bepaald seizoen of minimummaat zodat het verboden is ze mee te nemen en thuis in de pan te gooien of te roken.

het kan dus wel, maar hou de wet en regelgeving in de gaten. (dus niet in het park een eekhoorntje schieten terwijl er kinderen getuige van zijn!) :)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
okay ik beken!!!!!
t viswief heer heeft trouwens met een volledige visvergunning heel wat palingen gevangen, geeuthanaseerd, (bloos) schoongemaakt (nog een bloos) gerookt en opgepeuzeld.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ondanks wat ik hier bij meerde antwoorden lees zijn er in ons land geen paddestoelen die beschermd worden. Wel staan er veel paddestoelen op de rode lijst, maar dit wil nog niet zeggen dat ze ook beschermt worden. http://www.natuurbericht.nl/?id=5411 misschien geen super bron maar alleen om aan te geven dat ik het niet zelf verzin ;)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
haha nou als ik je zo zie raggen in het bos (avatar) zal een paddo een bandje van dit formaat niet overleven!!! maar idd, paddestoelen zijn niet beschermd, maar toch mag je ze niet lukraak plukken Paddenstoelen plukken
Commercieel plukken van paddenstoelen is wettelijk strafbaar.
In Nederland geldt geen algemeen wettelijk plukverbod. Een algeheel verbod van plukken geldt wel als de pluk bedoeld is voor commerciele doeleinden. Commercieel plukken van paddenstoelen is wettelijk strafbaar. Datzelfde geldt voor het commercieel oogsten van beukenootjes en eikels. Volgens het wetboek van strafrecht vallen deze manieren van plukken en oogsten onder 'stroperij'. Dit kan inhouden dat iemand die in het bezit is van twee paddenstoelen al strafbaar is.
http://eten-en-drinken.infonu.nl/producten/24704-eetbare-paddenstoelencantharel-russula-boleten-inktzwam.html
Je mag bessen, noten enzovoorts verzamelen. Hou je wel aan de regels. Ga bijvoorbeeld niet op terreinen die verboden zijn of langs de snelwegen of spoorbanen zoeken. En uitgezonderd zijn paddestoelen. Veel soorten paddestoelen zijn beschermd en mogen niet geplukt worden en daarnaast zijn velen ervan giftig.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mits je niet professioneel te werk gaat (met van die speciale kammen om bessen snel van de struik te krijgen) staan ze in de meeste bossen wel toe dat je voor eigen gebruik wat bessen plukt.

Dode dieren mag je vast wel mee naar huis nemen.

Wee je dat er zelfs een speciaal kookboek is voor dode dieren die je op of langs de weg vind?
Het "Original Roadkill Cookbook" van Buck Peterson.

http://www.bol.com/nl/p/engelse-boeken/original-roadkill-cookbook/1001004000719784/index.html

Er zijn er meer die dit doen, zie filmpje.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Rieneke1
13 jaar geleden
beschermde dieren, en dat zijn er veel, mag je niet in je bezit hebben c4th, dood of levend.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, maar als je een konijn naast de weg ziet liggen, dan denk ik niet dat je een boete krijgt als je het beest meeneemt voor eigen gebruik.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Beetje dezelfde strekking als 'het Handboek'. Met inachtneming van zekere grenzen hou ik wel van dit soort controversiële culinaria. +1
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Volgens mij mag je zelfs geen aangereden wild mee nemen. Het dier is niet jou eigendom. (van wie kan ik zo snel ook niet bedenken :P) Dit is me ooit door een jacht opzichter verteld in iedergeval
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Klopt volgens mij wel, Bosbouwerd. Je moet het aangeven als je een ree of een dergelijk wild dier hebt aangereden maar in de praktijk mag je zo'n stukje wild meestal wel meenemen ter compensatie van de moeilijk op de verzekering te verhalen schade. Over een fazant of een konijn zou ik maar helemaal niet moeilijk doen. En het is toch eeuwig zonde als zo'n prachtig wild beestje in de vuilnisbak verdwijnt in plaats van in een heerlijk stoofpotje of iets van die strekking?
Er mag best veel maar een aantal dier- en plantensoorten zijn beschermd. Ik denk dat het Handboek voor de Vinex-jager wel iets voor je is. Daarin wordt op ironische wijze uitgelegd hoe je in verstedelijkte gebieden je kostje bij elkaar kunt scharrelen zonder van de supermarkt gebruik te maken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Leuke boekensmaak heb je +
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik vreet dit soort boeken! En die twee mannen hebben echt verstand van echt eten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je vreet dit soort boeken... 't lijkt mij zware kost :) Ik vermoed dat de vinex-jager ook nog wel eens in mijn kast belandt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Vezelrijk is toch goed voor je? :-)