Als je als Nederlander emigreert naar het buitenland en je hebt al AOW gaat dat dan door of houdt het op?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wetgeving
1K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ikzelf niks maar misschien stuur ik nog eens iemand de laan, ik bedoel het land, uit ;-)

Het beste antwoord

Dat gaat in de meeste landen gewoon door.
In sommige landen ben je met je pensioen beter af dan in Nederland.
Omdat je het pensioen daar bruto ontvangt.
En in het betreffende land met de belasting moet afrekenen.
En dat scheelt je in Polen en Hongarije een paar honderd euro ,,die je meer overhoudt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je emigreert,en je staat ingeschreven in het land waar je dan woont.
Dan heb je niks meer met de nederlandse belasting te maken.
Daar reken je af met de fiscus,of helemaal niet.
En je krijg je hele pensioen bruto op je rekening.
In sommige landen hoeft je niet af te rekenen met de fiscus,of slechts een klein bedrag.
En zeker weten dat er verschil is met hier in Nederland.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat klopt eef. Mijn vriend woont in Spanje en heeft pensioen en AOW. De belastingen zijn daar veel lager dan in NL en worden daarbij slecht gecontroleerd. Zijn adviseur zegt dat wel wat op moet geven en als hij het niet te dol maakt kraait er verder geen haan naar.
Zou het daarom zo slecht gaan in Spanje?

Andere antwoorden (1)

Je krijgt nog steeds AOW. Als Nederland een overeenkomst heeft met het land waar je naar toe verhuist, kun je ook de toeslag krijgen voor alleenwonenden. Als er geen overeenkomst is, krijg je de AOW voor samenwonenden.
In de link hieronder vind je meer informatie, en als je wil weten of Nederland een overeenkomst heeft met het land waar je naar toe wil, kun je de lijst vinden op de website van de SVB.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In de onderste link staat: "Wij mogen niet in elk land uw AOW-pensioen doorbetalen." ?!?