Mag een sportvereniging aan al haar leden een email sturen met daarin informatie over sponsoring?

Wij willen een email sturen aan alle leden van onze sportvereniging. In deze email staat informatie over mogelijkheden om de club te sponsoren.
Mijn vraag is of dit wettelijk gezien mag. In de statuten en op het inschrijfformulier is hierover niets opgenomen.
Het zou wettelijk gezien kunnen worden als spam.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wetgeving
2.3K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je inderdaad gaat mailen, hou dan de privacy in het oog en gebruik BCC. Heel hinderlijk als je zuinig bent op je emailadres en het staat open en bloot in een verenigingsmail.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Heel goeie tip Maeve!

Het beste antwoord

Nee hoor, maak je geen zorgen. Mensen worden vrijwillig lid van een sportvereniging, en dan kun je van tijd tot tijd informatie verwachten. Alles wat wettelijk is geregeld heeft voornamelijk te maken, met hoe bedrijven hier mee om moeten gaan.

Het gaat hier niet om een bedrijf, maar om een vereniging. Bovendien wil je niets verkopen, of mensen iets aansmeren. Je hebt geen commercieel belang.
Er wordt dan wel over sponsoring gesproken, dus geld, maar daar wordt niemand rijker van. De leden hebben er belang bij, dat de vereniging geld heeft, dus ze hebben ook belang bij deze mail.

Iets anders zou het kunnen worden, als je in het wilde weg (ook niet-leden) deze mail zou gaan versturen. Wettelijk gezien zou er dan nog weinig aan de hand zijn, maar je zou het dan wel spam kunnen noemen, omdat mensen mail krijgen waar ze niet om hebben gevraagd.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Als ze lid zijn en akkoord dat je ze mailt dan is het geen spam.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bij de inschrijving hebben ze geen akkoord gegeven. Dat is namelijk geen vraag op het inschrijfformulier.
Wij hebben op het aanmeldformulier gevraagd of mensen er bezwaar tegen hebben. En dat de adressen voor intern gebruik zijn. De privacy wetgeving geldt ook voor het ledenbestand van de sportclub. Bij je bond is waarschijnlijk hierover ook wel wat vinden (KNLTB wel iig)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Natuurlijk mag je je leden daarover benaderen. Maar het kan ook via jullie website. Is dat een idee? Dan heb je niet te maken met de privacy van de emailadressen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is een idee, sterker nog: we voorzien de leden al intensief via de website. Alleen willen we dit bepaalde onderdeel nog extra onder de aandacht brengen door middel van een mailing.