Hoelang is een strafblad te zien?

Ik heb op me 18e een schikkingsvoorstel gehad ivm openbare geweldpleging. Ik ben nu 27. Als mijn werkgever vraagt om een verklaring van goed gedrag. Krijg ik deze dan? Ik werk in de financiële branche.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wetgeving
2.3K

Antwoorden (4)

Een strafblad wordt uit het strafregister verwijderd na verloop van een termijn van vier jaren.

De termijn beloopt acht jaren indien bij de veroordeling is opgelegd gevangenisstraf of plaatsing in een rijkswerkinrichting.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
je kan altijd proberen of hef hem krijgt in sommige gevallen kun je gratie aanvragen..
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het werkt wat anders dan in bovenstaande is beschreven. Wanneer een bedrijf of instantie "je verleden" gaat bekijken, zullen ze eerst de gegevens van de afgelopen 5 jaar op vragen. Wanneer op je strafblad dan een vergrijp o.i.d. Staat. Zullen ze de afgelopen 10 jaar opvragen en ga zo maar door. Tenzij je bij politie en justitie wil werken, dan zul je er na 5 jaar (vaak) vanaf zijn. Daarnaast is (soms) de ernst van het feit ook bepalend.
En de bron is mijn studieboek en het nauwe contact met een advocaat.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja dat is mooi, maar dat is geen antwoord op de vraag dus, maar wel een reactie op "bovenstaand" zoals je het noemt. Je kan dat dan beter bij "reactie' zetten. Zo voorkom je minnetjes. Deze was overigens niet van mij ;-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als die gare zeikerds minnetjes gaan geven interesseert me echt niks. Zolang de vraagsteller er maar wat aan heeft. Die gare mensen verpesten de site aardig.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
En het is daarbij wel degelijk een antwoord.. Pffff
Een strafblad wordt aangemaakt na strafrechtelijke veroordeling voor een overtreding of een misdrijf. De tijd dat het strafblad blijft bestaan is 5 jaar voor overtredingen en 30 of 20 jaar voor misdrijven. Deze termijn gaat in na onherroepelijke afdoening van de strafzaak. De termijn voor misdrijven kan onder sommige omstandigheden verlengd worden:

Indien in het vonnis een onvoorwaardelijke vrijheidsstraf van drie jaar of langer op is gelegd, wordt de termijn van deze straf opgeteld bij de periode van 30 jaar. Indien de onvoorwaardelijke straf langer is dan drie jaar, maar het ook een delict betreft waarop de maximale straf 8 jaar of langer is, wordt 10 jaar opgeteld bij deze termijn. Zodoende wordt een maximale termijn van 40 jaar gehanteerd.