mogen foto's gemaakt door paparazzi zonder toestemming in bladen gedrukt worden?

dat is toch schendig van privacy?
je mag toch niet zomaar foto's van mensen op straat maken.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wetgeving
5.3K

Het beste antwoord

oor straatfotografie zijn nog de volgende wetten van toepassing:
De wet of vrije informatie verzameling. Dit houdt in dat het iedereen is toegestaan foto's te maken op de openbare weg. Uitzonderingen hierop zijn militaire instellingen of voertuigen e.d. Sommige beveiligers proberen je soms te verhinderen om op bedrijventerreinen foto's te maken. Zij zijn dan fout, fotograferen mag daar dus wel. Ze mogen je niet weg sturen en ze mogen je niet verhinderen een foto te maken. Het vernietigen van reeds gemaakte foto's (rolletje eruit trekken, geheugenkaartje wissen) is strafbaar ten alle tijden!
Let wel op, niet elke openbare plek wordt gezien als de openbare weg! Plekken als metrostations e.d. vallen niet op de openbare weg en de eigenaar mag je daar verbieden te fotograferen. Je bent dan verplicht dat op te volgen.

Dan is er nog het portretrecht. Het portretrecht beschermd mensen tegen publicatie van foto's waar zij op staan als zij een redelijk belang hebben hiertegen. Denk daarbij aan schending van hun goede naam of reputatie, of het mislopen van inkomsten, enz. enz. Je mag bijvoorbeeld geen foto's van mensen publiceren die naakt voor hun raam staan, een boete krijgen, op een homoparkeerplaats lopen en dergelijke. Ook het gebruik voor commerciele doeleinden zonder hen te betalen kan worden aangevochten.
Een groot misverstand hierbij is de gedachte dat altijd toestemming gevraagd moet worden. Dat is niet waar. Mensen mogen zich tegen publicatie verzetten, maar je bent niet verplicht toestemming te vragen. Poseren voor de foto wordt overigens gezien als toestemming geven en het is achteraf niet mogelijk om publicatie tegen te houden tenzij men redelijkerwijs wordt benadeeld door publicatie.
Als mensen zich verzetten tegen publicatie maar daar geen redelijk belang bij hebben (redenen als "ik wil niet op de foto" is niet voldoende, men moet echt benadeeld worden), hoef je als fotograaf hier geen rekening mee te houden.
Daarnaast ben je als fotograaf niet verplicht mensen van te voren te benaderen om hun foto te nemen. Ook achteraf hoeft dit niet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Jawel.
Je mag zomaar foto's van mensen op straat maken.
Er zijn heel veel straatfotograven die daar beroemd mee geworden zijn.

Als je het hebt over portretrecht en schending van privacy dan wordt het een iets ander verhaal.
Een portret dat zonder opdracht is gemaakt, mag alleen worden gepubliceerd als daarmee geen redelijk belang van de geportretteerde in gevaar komt.
In veel gevallen gaat het dan om een privacybelang. Als de foto nieuwswaarde heeft, moet dit privacybelang worden afgewogen tegen het belang van vrije meningsuiting.

Dat zal dus vooral voor beroemde personen gelden en er worden dat ook heel vaak processen aangespannen tegen de roddelbladen.

Maar omdat die roddelbladen toch zo veel gelezen worden is er ook het belang van die ondernemen.
Dat zal van geval tot geval afgewogen worden.