Iemand heeft mijn fiets gestolen en weer door verkocht de koper is niet bereid mij mijn fies terug te geven wat moet ik nu??

Mijn fiets is gestolen en later weer door verkocht die koper is niet bereid mij mijn fiets terug te geven want hij zegt dat hij hem eerlijk heeft gekocht wat moet ik nu???

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wetgeving
6.1K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Jij wordt wel vaak genaaid he..? Met je Barca kaartje met je fiets... Poeh poehh.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Aan bovenstaande acties heb ik niets toe te voegen. Ik wil je wel tips geven om de fiets wat makkelijker herkenbaar te maken als de jouwe.
Als je een fiets koopt bij de fietshandel kun vaak je postcode en huisnummer laten graveren. Je kunt het ook zelf doen met een dremel. Geef een zichtbaar onderdeel (pakjedrager,) een maffe kleur en maak een foto van jezelf met de fiets.

Antwoorden (14)

Naar de politie gaan die man is medeplichitg. Of hem het geld geven wat jou fiets koste of een nieuwe fiets kopen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zou een beetje lullig zijn: jij koopt een fiets waarvan je denkt dat hij niet gestolen is maar hij blijkt wel gejat en dan krijg jij een boete.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Onzin, die vent is helemaal niet medeplichtig...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
officieel is dat zo, dan doe je mee aan heling politie zegt dat je kan weten dat er op markplaats zulke gestolen dingen staan. Officieel doe jij dan mee aan heling en al kunnen ze bewijzen dat die fiets van jou is, moet de gene die en gekocht heeft terug geven.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik snap de 2e zin al helemaal niet.
Je gaat toch niet een fiets die iemand anders gejat heeft weer terugkopen?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik bedoel, de gene die de fiets gestolen heeft is officieel medeplichtig aan heling. En moet de fiets terug geven aan de officiële eigenaar
Als je weet van wie hij die fiets heeft gekocht, kun je die persoon aangeven wegens heling.

Jij moet alleen bewijzen dat het jouw fiets is. Heb je wel aangifte gedaan van diefstal? Zo niet, dan heb je geen poot om op te staan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Doe, als je dit nog niet gedaan hebt, aangifte van diefstal van de fiets. Vertel de politie ook wat wie de fiets op dit moment heeft. Deze persoon kan vervolgens door de politie gehoord gaan worden als verdachte van heling. Kan best zijn dat de nieuwe bezitter rechtmatig aan de fiets is gekomen, maar dan moet hij dit wel aantonen.
AlphaLimaSierra
13 jaar geleden
Als de man de fiets ter goede trouw heeft gekocht is dat jammer voor jou. Je zult moeten aantonen dat de man wist dat de fiets gestolen was.
ronron1212
13 jaar geleden
Als die man de fiets op straat (althans niet in het kader van beroep of bedrijf) heeft gekocht voor een schijntje is hij niet te goeder trouw en tevens heler. Aangifte doen dus en je fiets opeisen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je kunt alleen maar terugkrijgen als je kunt bewijzen dat hij wist dat hij gestolen was. Of als hij er geen geld voor betaald heeft en dus gekregen heeft.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als eerste aangifte diefstal doen bij de politie.
Vertel wie nu de fiets heeft.
Zelf verder niets doen.
De politie zal die man gaan horen. Blijkt dat de man echt ter goede trouw de fiets heeft gekocht zal jij hem niet terug krijgen. Hopelijk weet die koper van wie hij de fiets heeft gekocht. Dan zal de politie met die man gaan praten en eventueel aanhouden als verdachte van diefstal/heling.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De persoon is een heler en dus op naar de politie.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Iemand plaatst een advertentie, fiets te koop, ik ga kijken, ik weet ongeveer wat de waarde is van die fiets, en ik hoef maar 10 euro ervoor te betalen, dan handel ik niet meer ter goede trouw.
Ik weet dat de het aanbod en de prijs niet strookt met de werkelijkheid.
Maar is de vraagprijs conform marktwerking, dan handel je onbewust, dus ter goeder trouw.
Neemt niet weg, dat als jij benaderd word op straat, en iemand vraagt aan jou, fiets kopen, dan kan je dus zelf al nagaan, dit klopt niet.
Zoals bovenstaande antwoorden aangifte doen, en voor zover mijn kennis reikt, ook al handel je uit goeder trouw, dien je wel de spullen te retourneren aan de oorspronkelijke eigenaar.
De koper van het gestolen produkt dient dan zijn schade te verhalen op de dader.
Anders zou namelijk het slachtoffer, jij in dit geval, slachtoffer blijven.

Toegevoegd na 2 minuten:
De koper die handelde uit goeder trouw, word dan niet vervolgd voor heling.
Indien deze de fiets aankocht voor een appel en een ei, dan is er sprake van heling, waardoor de koper dus strafbaar is voor heling.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Tsja, ik had mijn fiets teruggestolen. Maarja in jou geval, omdat je de dader al kent en hij jou, zou ik naar de politie gaan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Klinkt erg begrijpelijk maar is ook erg dom.
Ook al kun jij achteraf bewijzen dat de fiets die jij hebt teruggestolen van de koper jouw eigendom is,ben je net zo strafbaar als de persoon die in eerste instantie de fiets stal.
Het is nu eenmaal niet toegestaan eigen rechter te spelen.
Heel eerlijk? Ik denk dat je er niet veel aan kunt doen tenzij je een duidelijk bewijs hebt dat het jouw fiets is en je destijds aangifte hebt gedaan.

Veel fietsen worden verkocht via verkoopsites en dan word er contant betaald zonder een bewijs van aankoop.
En het zal hoogstwaarschijnlijk jouw woord tegen zijn woord worden (de dief).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als jij kunt bewijzen dat de fiets van jou is doet het er absoluut niet toe of de koper te goeder trouw is geweest.
Wanneer hij deze fiets koopt zonder dat hij het bewijs vraagt aan de verkoper of de verkoper wel de eigenaar van de fiets is,heeft hij eenvoudigweg het risico genomen dat hij een gestolen fiets kocht.
Ook al heeft hij een marktconforme prijs voor de fiets betaald heeft hij pech en zal hij de fiets aan jou moeten teruggeven.
Het is dus pertinent NIET WAAR dat een koper die te goeder trouw een gestolen fiets koopt (dus niet wetende dat de fiets gestolen is) de fiets zou mogen houden omdat hij te goeder trouw handelde.
Verder zal hij voor de kosten moeten opdraaien (het geld wat hij voor de fiets betaald heeft is hij kwijt!).
Jij hoeft hem dus geen schadevergoeding o.i.d. te betalen zoals ik in een andere reactie las.
Jij krijgt je fiets terug en hij is zijn geld kwijt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wanneer je een fiets koopt bij domeinen of gemeente gaat het om fietsen welke niet meer door de eigenaren worden weggehaald uit de openbare ruimte en/of om fietsen welke gedurende lange tijd zijn opgeslagen geweest in afwachting van de rechtmatige eigenaar.
Wanneer je geen aangifte van diefstal van je fiets hebt gedaan heeft domeinen of gemeente op den duur het recht deze fietsen te verkopen.
Deze fietsen worden echter wel allemaal geregistreerd om te bezien of er aangifte van diefstal is gedaan.
Wanneer een (aangegeven) gestolen fiets wordt aangetroffen wordt de rechtmatige eigenaar in de gelegenheid gesteld zijn eigendom terug te halen.
Doet hij dit niet binnen een bepaalde termijn verliest hij het eigendom en gaat deze over naar gemeente of domeinen en hebben zij daarna het recht de fiets te verkopen.
Indedaad gaat het dan om een gestolen fiets.
De nieuwe eigenaar krijgt echter een bewijs hoe hij aan deze fiets gekomen is en dat hij deze rechtmatig heeft verworven via gemeente of domeinen.
Dit is echter een heel ander geval dan wanneer je een fiets koopt van een natuurlijk persoon welke deze fiets eerst zelf heeft gestolen.
In dat geval zal je altijd je eigendom terug kunnen eisen en zal de nieuwe eigenaar (die natuurlijk niet beschikt over een rechtsgeldig aankoopbewijs en dus het bewijs dat hij rechtmatig aan deze fiets gekomen is niet kan tonen) je de fiets moeten teruggeven.
Tja je krijgt hem meestal niet terug.

Tenzij je kunt aantonen dat de man medeplichtig is door wetenschap van de daad.
of kunt aantonen dat hij er van zou hebben kunnen weten Maar daarvoor moet je bij de oorspronkelijke dader zijn
voordeel is wel dat je nu kunt weten wie de dader is
aangezien de koper van de fiets natuurlijk weet van wie hij hem gekocht heeft
adres naam etc

Vaak kun je niet veel anders dan naar de politie gaan proces verbaal op laten maken en een schade vergoeding claimen. je maakt het de politie een stuk gemakkelijker
bovendien zij spreken de koper aan en natuurlijk de dader

Wellicht kiest de koper dan eieren voor zijn geld
mag de koper die ter "goeder trouw" handelt natuurlijk ook aangifte doen en dan maar hopen dat hij zijn geld terug ziet.
Als de dader in kwestie later wordt opgepakt wellicht voor andere vergrijpen.
dan worden deze aanklachten in het dossier meegenomen
en bestaat er de kans dat je wellicht veel later in de toekomst geld kun krijgen als je tenminste je fiets net hebt terug gekregen.

Maar voorlopig is dat een kwestie van afwachten dus

Ik zou zeker aangifte doen en schade claimen
zelf als is het een tweedehandsje kan je daar natuurlijk
bij de opmaak schade iets inschatten voor een vergelijkbaar model.
zeker als het een nieuwe fiets is dan zeker schade claimen.

Als je een verzekering hebt kan je daar ook eens naar kijken. of je de schade kunt claimen.
is denk ik wel de moeite waard om daar toch eens naar te kijken. inboedel verzekering ???
dan ben jij van de rompslomp af en de verzekering neem de claim op de dader over.
13 jaar geleden
melding doen op het politiebureau.
jij moet gaan bewijzen of de fiets van jou is en in dat geval zal moeten blijken of de aankoop/verkoop van fiets niet door de rechtmatige eigenaar of iemand die gemachtigd is tot verkoop is geschied.

als er aangifte is gedaan is dit een bewijs dat de fiets van jou is. de heler kan zijn gelijk bewijzen dat het eerlijk is gekocht als ie zegt van wie het is gekocht (verkoper kan dan zijn verhaal doen)
doet de huidige 'eigenaar' dit niet heeft deze zelf wat te verklaren. (kan zich er altijd uitpraten natuurlijk) maar dan is er sprake van gerechtelijke dwaling áls jij aan kan tonen dat de fiets van jou is.

nu maar hopen dus dat je aangifte hebt gedaan, en je kenmerken op hebt gegeven waaraan alleen jou fiets kan voldoen zodat er met een aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid te bewijzen is dat het daadwerkelijk om jou fiets gaat.