Mag een minderjarige vast worden gehouden in een gesloten inrichting tot haar 21e?

Het nichtje van mijn vrouw zit al sinds haar 13e in de jongerenopvang, omdat ze door haar moeder uit huis is gezet.

Ze heeft al die tijd in een open inrichting gezeten. Er is echter al een tijdje sprake van dat ze naar een gesloten inrichting moet, omdat ze regelmatig wegloopt (nu ook weer).

Men (iedereen inclusief haar moeder, behalve haar voogd) wil nu dat ze tot haar 21e gesloten gaat.

Is dat wettelijk gezien mogelijk? Kan ze dat aanvechten als ze 18 is?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wetgeving
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Vervelend zeg, zeker omdat je het gevoel krijgt dat ze wordt weggestopt omdat ze meer een last is dan een aanvulling.
Terwijl het ook vaak het probleem kan zijn van de moeder of 'men'. Een eenvoudige methode om 'rust' te krijgen, maar ook om de probleem weg te schuiven ipv op te lossen en de kern te zoeken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik word triest van dit soort berichten. Wens dat het goed gaat uitpakken voor je nichtje. Gevoelsmatig roept het op tot actie.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, ik heb het maar heel beknopt beschreven, maar het is een dieptriest verhaal. Ze had ook helemaal de straat niet op gehoeven. We hadden daarvoor al aangeboden dat ze bij ons kon wonen, maar in plaats van aan haar dochter te denken, hield ze alleen rekening met haar eigen (jaloerse) gevoelens. Ze was wel vaker bij ons en dan was er niets aan de hand. Het ligt voornl. aan moeders die gewoon niet in staat is om op een normale manier met haar kinderen om te gaan. Ze kon geen duidelijke grenzen stellen en al helemaal niet haar kinderen eraan houden. Dat is allemaal nogal uit de hand gelopen.

Antwoorden (3)

Heeft de voogd niet alle zeggenschap? Je schrijft 'behalve haar voogd'. Zou dat niet een ingang zijn?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Tja, dat zou in dit geval mooi zijn, maar zo werkt het niet. Als de hulpverlening van mening is dat het anders moet dan de ouder of voogd het wil, dan gooien ze het gewoon voor de rechter. En krijgen vaak hun zin ook nog. Zo ging het bij ons ook. Men vondt dat wij een gezinsvoogd moesten hebben. Vonden wij van niet. Men ging naar de rechter en we kregen er toch een. Gezinsvoogd kwam bij ons en zei, "ik snap niet waarom ik hier ben".
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
hoe krom kan het werken he?
de mensen die het wel zouden hebben komen er zo vaak onderuit!!
als ik de kranten zo eens lees nu en dan snap ik de weerzin tegen jeugdzorg ook wel.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@Widar. Juist het laatste is zo interessant. Wat gebeurde er toen, die voogd, heeft hij alles weer goed geregeld. Die macht zou hij dus moeten hebben.
Zo ook met je nicht.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Die voogd heeft gedaan wat wij graag wilden (dagbehandeling regelen, pa achter de broek aan zitten), maar nooit voor elkaar konden krijgen, ipv wat "men" wilde (wij verplicht aan allerlei onnodige hulpverlening). Maar dit geval is gewoon niet hetzelfde. Wij hadden alleen nog maar te maken met de voogd. In het geval van ons nichtje zijn er een reeks mensen bij betrokken, die dingen via rechters kunnen afdwingen.
Volgens mij mag het wel... Een vriendin van mij zat ook in een gesloten inrichting tot haar 19de geloof ik..
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
En hoe is ze daar weer uit gekomen? Goed gedrag, of gewoon aangevochten?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ze is daar uitgekomen door goed gedrag..
Volgens mij mag het. Vanaf 18 jaar is er geloof ik wel inspraak mogelijk en vanaf 21 kan je als ouder niks meer doen.

Toegevoegd na 2 uur:
Misschien heb je hier iets aan?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Heb je ook een link met meer info misschien?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Daar heb ik wel iets aan gehad, dank je. Maar het is me nog niet helemaal duidelijk.