Mag de bijrijder in een auto een biertje drinken, zolang de bestuurder nuchter blijft?

Zo niet, voor wie is dan de bekeuring?

Toegevoegd na 2 minuten:
Tijdens het rijden.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wetgeving
25.9K

Het beste antwoord

Ja dat mag. Sterker nog zelfs de bestuurder mag bier drinken achter het stuur. Zolang hij maar niet een hoger promillage blaast dan is toegestaan. Dit was laatst nog bij wegmisbruikers op SBS6. Zelfs Koos Spee vertelde in de nabespreking dat dit gewoon mag.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Die mag gewoon drinken, zolang de bestuurder maar nuchter is ;) de Bob dus!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ook tijdens het rijden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als het een personenauto is vast wel. Is het een vrachtauto en zitten beide chauffeurskaarten in de tachograaf, zou ik er toch mee uitkijken.
ja, dat mag. In de wet, artikel 8 van de Wegenverkeerswet, is slechts geregeld dat de bestuurder van een voertuig niet onder invloed mag zijn van alcohol of andere middelen, die de rijvaardigheid beinvloeden.

Over de bijrijder zegt de wet niks. Bijrijder mag dus gewoon drinken.
AlphaLimaSierra
13 jaar geleden
Ik had eigenlijk willen zeggen, die mag zo dronken zijn als ik weet niet wat.

WEL voor het in de auto zitten maar officieel mag je je niet laveloos op straat begeven (OOK niet lopend) dus hoe die persoon dan van de bar naar de auto komt en van de parkeerplaats naar huis is eigenlijk een beetje onduidelijk maar dat wordt dan gedoogd zullen we maar zeggen

Toegevoegd na 1 dag:
nav de uitstekende reactie van widar.
mijn antwoord is dat de bijrijder gewoon een biertje mag drinken in de auto (zelfs tot dronkenschap aan toe) in nederland is bij mijn weten geen verbod op het gebruik van alcohol, sommige plaatsen uitgezonderd (zoals een voetbalstadion)
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dar wordt overnachten in de bar. ^^
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je mag niet dronken zijn in het openbaar. Dat is iets anders dan drinken in het openbaar, dat mag namelijk op de meeste plaatsen wel gewoon.
amigo
13 jaar geleden
goede opmerking widar, maar hij klinkt als weerwoord op mijn antwoord en ik dacht dat ik niet stel dat je niet mag drinken, je mag niet laveloos(=dronken) zijn in het openbaar
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik ging ervanuit dat je antwoord probeerde te geven, dus dronkenschap koppelde aan drinken. Als je dat niet doet, is het een reactie ipv antwoord.
Het probleem is dit. Natuurlijk mag de bijrijder drinken, die hoeft immers niet te sturen. Maar openbaar alcohol gebruik is verboden en op de een of andere manier geld dat ook in je auto zo. Zeer krom.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Openbaar alcoholgebruik is helemaal niet verboden. Elke gemeente heeft het recht een gebied aan te wijzen waar niet in het openbaar gedronken mag worden, maar op de meeste plaatsen mag het gewoon.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
En sowieso, als je in je auto zit, ben je niet opeens op privéterrein. Zolang die auto zich op openbaar terrein bevindt, ben jij ook op openbaar terrein.
Dat lig een beetje aan de agent, die persoon kan evt. Art. 453 . 1. Hij die zich in kennelijke staat van dronkenschap op de openbare weg bevindt.... krijgen....

OF het kan dat...

In de Algemene Plaatselijke Verorening van een gemeente staat dat er geen open alcohol in een auto mag, in sommige gemeente staat deze regel erbij, boete is dan voor bestuurder.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een bijrijder màg wel een alcoholhoudende drank nuttigen..maar er is een maar..

Het is namelijk zo dat dan de bestuurder niet even snel zijn..b.v. blikje bier aan de persoon naast hem heeft kunnen overhandigen..om aldus de onschuldige te spelen.

Met andere woorden: De bestuurder moet dan wèl vrijwel alcoholvrij zijn..anders wordt hij/zij alsnog verdacht..

En drinken achter het stuur, waarvan hier en passant door iemand werd beweerd dat dat toegestaan zou zijn..mag ook niet.

Uit onderstaand wetsartikel moge dat blijken:

Wegenverkeerswet 1994
Hoofdstuk II. Verkeersgedrag

Artikel 5
Het is een ieder verboden zich zodanig te gedragen dat gevaar op de weg wordt veroorzaakt of kan worden veroorzaakt of dat het verkeer op de weg wordt gehinderd of kan worden gehinderd.

Dit artikel wordt 'het kapstok artikel' genoemd omdat elke foutieve handeling daaraan kan worden opgehangen..dus ook het 'niet met twee handen vasthouden van het stuur wegens andere activiteiten'

Groet,

Ton
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat artikel wordt alleen gebruikt als er iets gebeurt, of er duidelijk een reëel gevaar is. Dat is bij een blikje bier niet te zeggen. De bestuurder mag gewoon niet hoger dan een bepaald promillage hebben, dat is de enige regel die van toepassing is.