Hoe zit het met auteursrecht van afbeeldingen op internet?

Ik wil een afbeelding gebruiken die ik heb gevonden via google afbeeldingen. Deze afbeelding is onderdeel van een logo dat ik heb gemaakt.
Zit er op deze afbeelding auteursrecht of mag ik hem zomaar gebruiken?

Toegevoegd na 1 uur:
Het gaat mij om de onderstaande afbeelding/plaatje

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wetgeving
1.3K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
http://www.flickr.com/
- Klik op 'Search' (zonder nog iets in te vullen)
- Naast 'Search' ga je naar 'Advanced Search'
- Vul een zoekterm in
- Onderin zet je een vinkje bij 'Only search within Creative Commons-licensed content'
- Zet vinkjes bij die opties eronder als dat van toepassing is
- Gebruik de afbeeldingen die je tegenkomt. En zo zijn er nog wel meer sites met content die je kunt gebruiken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Houd er rekening mee dat er verschillende CC-licenties zijn. Er is een variant die commercieel gebruik uitsluit. Daarnaast is het bij vrij te gebruiken CC-werken bijna altijd zo dat je verplicht bent je eigen (afgeleide) werk onder dezelfde licentie weer beschikbaar te maken. Dat kan betekenen dat je logo dus niet beschermd is.

Antwoorden (4)

Ga er maar vanuit dat op alle afbeeldingen die je vindt op het internet een auteursrecht zit en dat je deze dus niet zomaar kunt gebruiken.
Uitzonderingen zijn afbeeldingen waarvan expliciet aangegeven staat dat ze gebruikt mogen worden. denk aan de afbeeldingen op Wikipedia Commons.

Toegevoegd na 42 seconden:
je zou dus op Wikipedia op zoek kunnen gaan naar een afbeelding die je kunt gebruiken in het logo.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mijn dochter is een website aan het maken en wij liepen ook een beetje tegen dat probleem aan. Zij heeft de websites waar ze de afbeeldingen vandaan heeft aangeschreven om om toestemming te vragen om ze te gebruiken. Niet iedereen heeft geantwoord, maar de antwoorden die ze kreeg waren positief.
Het is natuurlijk een verschil of een kind van 9 een afbeelding voor een website gebruikt, of dat jij hem voor een logo gebruikt, maar je zou het wel kunnen proberen, misschien krijg je wel gewoon toestemming.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat is inderdaad een prima manier om de afbeeldingen toch te mogen gebruiken. Als je ook aangeeft dat ze voor niet commerciële doelen gebruikt worden, dan zal men niet snel "moeilijk doen".
Overal zit auteursrecht op, tenzij er expliciet bij staat dat er geen auteursrecht op zit.

Probeer te achterhalen wie het plaatje gemaakt heeft en vraag toestemming om het te gebruiken. Artiesten vinden het vaak leuk als je hun spulletjes wil gebruiken, als je er maar bij vermeldt wat de bron is.

Ik heb afgelopen week precies het zelfde aan de hand gehad. Ik heb via internet de Amerikaanse artiest die het plaatje gemaakt had, opgespoord en een nette e-mail gestuurd met wat ik er mee van plan was. Daarna kreeg ik toestemming om de afbeelding te gebruiken, zo lang ik er maar geen merchandise mee ging maken (ik mag hem dus niet op T-shirts laten drukken en de shirts verkopen).

Als je nu absoluut niet kunt achterhalen van wie de afbeelding is (en je zoekt echt even goed door), kun je er denk ik wel van uit gaan dat je de afbeelding kunt gebruiken.

Houd er rekening mee dat er in de VS bedrijven zijn die zich specialiseren in het versturen van nep-claims omdat jij zogenaamd iemands beeldrecht geschonden zou hebben. Trap daar niet te snel in als het je overkomt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dit is een zodanig algemeen plaatje..dat je daarmee..daardoor.. nauwelijks inbreuk op de auteursrechten kunt maken.

Je kunt dit, volgens mij, zonder enige gevaar gebruiken omdat het niet een specifiek logo of iets dergelijks is.

Groet,

Ton