Als een snelheidsbegrenzer op bromfietsen zit, waarom zit deze dan niet op auto's?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wetgeving

Antwoorden (3)

Omdat de regering denkt dat de "jeugd" dan toch wel harder zal gaan (wat ook vast wel gebeurd). Als je brommer bijvoorbeeld 60 kan is er niemand die dan nog steeds netjes 30 gaat rijden. (uit eigen ervaring;)) Als je 18 bent gaan ze er vanuit dat je volwassen genoeg bent om je aan de regels te houden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat zit al op (de meeste) auto's... De meeste auto's die wij kopen doen zo'n 80% van hun kunnen dmv begrenzing, dit om de levensduur te verlengen/garanderen... Vol gas is dus eigenlijk niet vol gas ;)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
de veiligheid van een brommer hang samen met de snelheid en het vermogen van de motor van een voertuig.

remmetjes van een tomos kunnen dus vastslaan of weigeren als je wil remmen bij een snelheid van van 90 km per uur (als je voorvork al niet ombuigt en je voorwiel niet op het blok terecht komt)
de helm voldoet aan minder strenge eisen dan die van een motor (deze mag dus wel harder) je verzekering keert niet uit als je brommer opgevoerd is

je bent een stuk kwetsbaarder dan in een auto. omdat de gemiddelde automobilist wat minder risico's neemt dan een jeugdige op een brommer zijn de mogelijkheden en beperkingen hierop afgestemd.
er zijn auto's die begrensd zijn, of aangeven als je te hard rijdt, overigens wil dit niet zeggen dat je niet harder kan gaan rijden.

een brommer kan je opvoeren en een auto chiptunen.
software matig kan je een auto aanpassen zodat deze niet harder kan dan een bepaald aantal kilometers