Verbieden om bij vader te slapen

Ben 16jaar en mijn moeder verbied me om bij mijn vader te slapen.
Kan dit? en welke eventuele stappen kan ik hiertoe ondernemen?
Heb al proberen praten met haar maar dit heeft geen zin..

Toegevoegd na 2 uur:
Bij mijn vader slapen bedoel ik wel degelijk in een aparte kamer, zoals in een normale situatie niets minder niets meer ;)

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wetgeving
1K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wonen je ouders apart of bedoel je naast hem (in het zelfde bed) slapen?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Prima Lil. Dan kan je moeder je niet tegenhouden. Je vader moet anders een gesprek hebben met je moeder, want jij hoeft daar niet voor te vechten. De situatie is door henzelf zo gecreëerd.

Antwoorden (7)

Het is wel heel afhankelijk hoe jouw ouders de omgang met jou hebben geregeld.
hebben ze bijv co ouderschap dan woon je zowel bij je vader als je moeder en dan MOET je ook overal blijven slapen.
Hebben ze een regeling dat je bij je moeder woont maar bijv om het weekend naar je vader gaat, is het meestal wel heel gebruikelijk dat je daar 1 of 2 nachten slaapt.

Maar dat wil niet zeggen dat het altijd zo moet. Je zet er niet bij of je moeder altijd dit standpunt heeft gehad of nu opeens.

Verder kunnen er verschillende redenen zijn dat ze dit zo wil. Het kan op de één of andere manier zijn om jou te beschermen maar ook moeders zijn gewone mensen. Het kan ook zijn dat zij en je vader ZO VEEL ruzie hebben dat ze het hem niet gunt dat hij een paar dagen met jou is. Dat is misschien niet zo netjes maar kan wel gebeuren.

Wat jij evt zou kunnen doen is haar naar de echte reden vragen, 16 jaar is wel een leeftijd om eerlijk te kunnen praten. Lukt dat niet kun je als alternatief proberen het via een familielid proberen. Dus bijv een zus of broer van je moeder vragen hierin te bemiddelen.

In het ergste geval zou je de kindertelefoon kunnen bellen

veel sterkte
13 jaar geleden
Als je zelf wilt en je bent bij je vader in een in alle opzichten veilige omgeving, dan kan je moeder je dit niet verbieden. Vanaf 12 jaar mag je dat zelf beslissen.

Toegevoegd na 45 seconden:
bij je vader = in in je vaders huis op je eigen kamer, neem ik aan...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+ ter compensatie voor die rare min.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dank je. Een vraag kan niet duidelijk genoeg zijn :)
Was serieus bedoeld.helemaal goed, het antwoord van Lil.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat denken veel mensen, dat je vanaf 12 zelf mag beslissen, maar dat is dus niet zo. Vanaf 12 moet de rechter je verplicht horen in een zaak, dat is alles. Je hebt dan nog geen enkele beslissingsbevoegdheid.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Echt?Wist niet beter dan dat het 12 was. Bedankt voor je correctie!
vanaf je 12de jaar mag jij beslissen bij wie je slaapt bij je moeder of bij je vader, je moeder mag niet zeggen dat je enit bij je vader mag slapen of er moet een sterke reden voor zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Volgens mij mag je vanaf je 12e zelf beslissen waar je woont, maar dat is wat anders dan dat je zelf mag beslissen waar je slaapt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mag allebei niet. Een rechter is vanaf die leeftijd alleen verplicht je te horen, meer niet.
je moeder heeft waarschijnlijk wel gezag over jou, maar mag je niet beperken in je doen en laten als dit haar uitkomt....

op je 12e heb je wel degelijk inspraak en een keuze hierin, het standpunt van je moeder (gegrond of niet gegrond) staat hier los van. je moeder weet vast dat je op deze leeftijd kan keizen waar je wonene wil en je ook door de rechtergehoort kan worden om je keuze te onderbouwen.
het kan zijn dat je moeder hier bang voor is en het op deze manier in de hand wil zien te houden.

omdat je moeder het niet mogelijk maakt dit bespreekbaar te maken zal je het dus een stapje hogerop moeten zoeken.
maak een afspraak met jeugdzorg en leg je verhaal uit.
jeugdzorg kan zelf een rol vervullen hierin, maar kan je ook doorverwijzen naar andere instanties die steun bieden hierbij. (bijvoorbeeld gesprek met je moeder aangaan om te kijken wat haar beweegredenen zijn en of er een compromis gesloten kan worden)

in alle gevallen zal eerst samen met moeder gepraat worden voordat er een andere stap ondernomen wordt.
(dit is met het oog op loyaliteitsconflicten)

doet moeders echt geen water bij de wijn dan kan je bezoek/verblijf aan je vader afdwingen middels de rechter, maar dit lijkt me het laatste redmiddel.

meer info kan je ook opvragen bij de jurofoon, wetswinkel of de sociale raadslieden.zij kunnen je vertellen wat er te ondernemen is en wat er in dit geval aan te raden is.

succes!!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Slaap je bij je vader in huis of 'bij ' je vader in bed?
Zoals je zelf toevoegt betekent dit 'n hemelsbreed verschil.
Maar juist hierin kan 'n moeder 'n kans zien om haar eigen jaloezie of haat 'n voorwendsel te bieden, in 't bijzonder wanneer ze vaststelt dat je nog steeds liefde hebt voor 'n persoon aan wie zij dit niet meer gunt! Want zij eist mogelijk exclusief uw affectie op, met of zonder reden, maar in haar eigen ogen kan dit zo niet lijken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
-Er is maar één stap! De eerlijke redenen van je moeder te vragen en op de tafel te leggen waarom zij daar zwaar op tegen is.
-Mochten er bedenkingen zijn op b.v. sexueel gebied waarop ze haar eigen dochter in bescherming wilt nemen, dan moet ze er ronduit over moeten en willen praten.
-Spelen er andere emoties, waar jij als kind met de grote mensen ruzies niets te maken hebt.
-Als jij voelt dat je ook behoefte hebt aan de liefde van je vader waarvan je zeker weet en aanvoelt dat dit vanuit zijn hart heel echt is, dan kies je geen partij en ben je voor beiden.
-Een moeder mag nooit beslissen voor jou of je geen genegenheid meer mag tonen voor een vader waar jij van houdt.
-Een avondje praten met je vader met wat hem en jou bezighoud in het leven kan mooie en zinvolle momenten opleveren.
Verbieden om bij je vader te slapen kan er dus alleen maar gebaseerd zijn op de intuïtie van je moeder, die met haar levenservaring grondige redenen kan hebben, dat er met jou mogelijk iets ongewenst zou kunnen gebeuren wat schade zou kunnen brengen aan jouw verdere leven.
Liefde kan blind zijn, maar haat dit in het kwadraat.
Met 16 jaar is het mogelijk dat je begrijpt wat er allemaal speelt en ook ontdekt je dat het leven geen spel is. Ben en blijf eerlijk en als het moet hard voor jezelf, maak van daar ook de keuzes in je leven.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Vanaf 14 of 12 (ben ik vergeten) mag je zelf over die dingen oordelen bijv: bij rechter