Hoe vraag je toestemming aan de koniningin om te mogen trouwen?

Mijn moeder was (30 jaar geleden) pas 16 jaar en een "moetje" toen ze in het huwelijk trad. Ze vertelde altijd dat ze toestemming van de koningin nodig heeft gehad om uberhaupt te mogen trouwen. Mijn vader was toen pas 20.

Ik vraag mij af hoe je dat doet, toestemming van de koningin vragen en of dat tegenwoordig nog steeds zo is dat je dat moet doen als je als minderjarige wil/moet trouwen.

Toegevoegd na 7 minuten:
oja ze was toen zwanger van mij

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wetgeving
7.8K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat kun je dan toch gewoon aan je moeder vragen?

Het beste antwoord

ja tegenwoordig moet dat nog steeds, want als je minderjarig bent dan ben je een soort van handelingsonbekwaam voor de wet en trouwen valt daar onder.
de wet dient dus een beetje aangepast te worden, speciaal voor jou, en normaal is daar de koningin voor nodig (niet echt, want normaal doet de 2e/1e kamer dat en de koningin is alleen ceremonieel bezig met lintjes doorknippen, maar da's een ander verhaal).. dus daarom noemen ze dat zo.

hoe je dat aanvraagt is weinig spannend, je gaat naar het gemeentehuis en krijgt een formulier mee.
met zwaar wegende argumenten zoals een doktersbrief dat je zwanger bent, kan een ambtenaar het goedkeuren.
als je dat niet hebt, krijg je nog wat maatschappelijk werk over de vloer om te kijken of je wel 'goed bij je hoofd' bent..
maar uiteindelijk moet het wel lukken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

dat is nog steeds zo, maar vaak krijg je alleen toestemming als je zwanger bent (of je vrouw) en je schrijft gewoon een brie

Toegevoegd na 37 seconden:
f