Waarom is het gedoogd om wiet te verkopen in coffeeshops , maar het is voor de coffeeshop verboden om te kweken of van anderen kopen ?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wetgeving
2.7K

Antwoorden (3)

Je zegt het verkeerd om, het is verboden voor de coffeeshop om te kweken of in te kopen, die wet was er het eerst, maar de verkoop ervan wordt gedoogd, dat is later gekomen, ze hebben het gelegaliseerd.

Daarom heet het een gedoogbeleid, het is een soort van "door de vingers zien"en het oogluikend toelaten aangezien een coffeeshop wel legaal is, maar de handel in wiet niet. Zo steekt de wet in elkaar, dit is ook om het te controleren
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dat is nou het gedoogbeleid.
Het bezit van softdrugs is strafbaar, maar bezit van maximaal 5 gram cannabis (wiet, marihuana, hasj) wordt meestal niet vervolgd.
de handel is verboden, maar een coffeeshop mag 500 gram op voorraad mag hebben. legale aanvoer is dus nooit zelf te realiseren en toch mag je niet handelen (5 gram per keer inkopen)
zou je bv zelf hash of skuff willen maken (wat je mag verkopen in de shop) zou je dus veel meer wiet nodig hebben dan de toegestane paar gram.

een shop mag 5 gram per dag per persoon verkopen, rookt deze pers de wiet niet en legt het thuis neer is deze na 2 dagen coffeeshop bezoek in principe strafbaar.

het aantal planten en aantal gram wiet dat je mag bezitten rammelt aan alle kanten.stel dat je 5 purpeltjes tussen je geraniums hebt staan die het lekker doen. van 1 plant al veel meer afhalen dan 5 gram (droge) wiet.

ook maakt het uit of je je planten binnen onder een lamp hebt staan of niet (geen gloeilamp, maar een bulk van 300 of 500 watt) hoe professioneler je kweekt, hoe eerder de politie overgaat tot beslagname.

zolang de verkoop van wiet winstgevend blijft zullen de professionele kwekers blijven bestaan.
een goede kweker zal bij het eerste rondje wiet (1e oogst) uit de kosten zijn,
(lampen, trafo's, stekken, filter, afzuiging, voeding, isolatie, aarde/matten/hydro etc.) kan zich opmaken voor een nieuwe ronde, én kan de boete veroorloven als hij/zij gepakt word.
de volgende oogst kan de winstmarge is optimaal zijn.

vette soorten (veel THC) als de widdows brengen meer op dan de commerciele soorten (weinig THC)
is het een warme zomer (veel kwekers hebben dan last van toprot) en je hebt een mooie wiet, zal het nog meer opleveren omdat het schaars is. (haha, monsters van de te verkopen wiet zijn al meer dan de toegestane 5 gram)
maar goed, kwekers zullen er dus altijd blijven.

overigens weet de politie vaak veel meer dan ze laat blijken, maar omdat het controleerbaar is op deze manier zullen ze zonder overlast niet zo op hun strepen staan.

de meeste grote kwekers worden gepakt door hun grootspraak, stankoverlast (bezuinigen afzuiging/koolstoffilter) of door verkeerd aanleggen van electra (brand of er klapt meer uit dan de hoofdstop)

als het een hoge prioritiet zou hebben zou de politie hele dagen posten bij een growshop om iedereen die naar buiten gaat af te leggen (in de gaten te houden)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
een maximale voorraad van 500gram in de shop is gedoogd maar daarbuiten niets..
Het zou logisch zijn om coffeeshops ook te laten kweken, maar deze regering ziet ons gedoogbeleid als een grote vergissing, terwijl drugscriminaliteit in onze buurlanden 2 keer hoger is en meerdere landen inmiddels soepeler omgaan met wereld veiligste roesmiddel..met goede resultaten..
Mark van the rookies