Heb tamelijk wat fouten begaan de laatste tijd in het verkeer, wat kan ik verwachten?

Ik ben de laatste tijd redelijk wat aangehouden door de politie met mijn fiets. 2 keer wegens geen fietsverlichting (al langer dan 2 weken geleden nog altijd geen brief in de brievenbus). En vandaag door de rode lichten gereden. Ik ben 16 jaar. Enkele vrienden zeggen dat ik misschien naar verkeerslessen moet (wat mij veel beter uitkomt en ik een betere straf vind dan mijn ouders de boetes moeten laten betalen want zelf heb ik niet zo'n geld op zak). Liefst volgens de wetgeving van België.

Toegevoegd na 38 seconden:
Het zijn wel alledrie mijn eerste fouten (en natuurlijk hopelijk ook mijn laatste.)

Toegevoegd na 52 minuten:
Begrijp me niet verkeerd. Ik wil heus wel de boetes betalen maar kan het gewoon niet. Uiteindelijk moet ik het natuurlijk de boetes terugbetalen aan m'n ouders.

En verkeerslessen worden naar het schijnt vaker gegeven bij minderjarigen in België.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wetgeving

Het beste antwoord

Wanneer je bent aangehouden, heeft de agent er waarschijnlijk bij gezegd of je een boete krijgt, of dat hij je een waarschuwing geeft. Het kan meer dan een maand duren voor je de brief van het centraal justitieel incassobureau door de brievenbus krijgt, maar het komt niet vaak voor dat er een boete wordt uitgeschreven, maar vervolgens niet wordt verwerkt. Hou er dus maar rekening mee dat je die gewoon krijgt.
Het lijkt me onwaarschijnlijk dat je ouders zomaar voor jouw boetes op willen draaien. Een fietslampje zullen ze best voor je willen kopen, maar met 16 jaar ben je toch echt zelf verantwoordelijk te houden voor het gebruiken daarvan. Ook weet je dat je niet door rood licht hoort te rijden. Dat betekent dat je de verantwoordelijkheid ook zult moeten nemen om de boete aan je ouders terug te betalen.
Heb je al gedacht aan een bijbaan? Met 16 jaar zijn er genoeg bijbaantjes te vinden, als krantenjongen, vakkenvuller, afwasser, enz. Zo kun je mooi een zakcentje verdienen, waarmee je je eigen boetes kunt betalen. Dan merk je vanzelf dat het zonde is zoveel geld aan het rijk te doneren, waar je uren lang voor hebt gewerkt, en dat alles vanwege een pietluttig fietslampje.
Geloof me, dat werkt beter dan verkeerslessen, want je kent de regels heel goed.

Succes met het zoeken naar een bijbaantje ;)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Nou dat is niet misselijk wat jij gedaan hebt.
Maar mocht je moeten voorkomen zou ik een video camera nemen vervolgens 1 uur opnemen bij een stoplicht (in het donker) dan turven hoeveel fietsers er zonder licht door rood rijden en dan zeggen "als er zoveel mensen dat doen zal het wel zo horen"
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Daar kom ik niet mee door denk ik.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
vergis je niet daarin het is wel degelijk een goede stelling en zal zeker meedragen aan een lage strafoplegging.
Alhoewel in betwijfel of je daadwerkelijk voor moet komen.
als je nog een keer aangehouden wordt door de politie, dan kan je een boete krijgen maar als je door het rode licht rijdt, dat weet ik niet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kijk, dit zijn dingen die je bewust doet. Je vergeet niet per ongelijk voor het rode licht te stoppen.
Dit zijn overtredingen waar je meestal een bekeuring voor krijgt. Dit kan heel lang duren. Bij mij duurde het 4 maanden voordat ik mijn bon binnen kreeg.
Aangezien je 16 bent word jijzelf verantwoordelijk gehouden. Je ouders kunnen dus zeggen dat je het zelf moet gaan betalen. Nu zijn de bedragen voor deze overtredingen niet heel erg hoog, maar alles bij elkaar kan je een bedrag van boven of rond de 100 euro gaan verwachten.
De politie zal je niet zomaar op verkeerslessen sturen. In nederland kennen ze dit wel bij automobilisten die het heel bont maken, maar voor fietsers heb ik dit nog nooit gehoord. Het enigste lijkt mij is dat de agent zal zeggen dat je je verkeersboeken nog even door moet lezen. Maar een verkeerscursus is wel heel erg overdreven!

Maak je hierover niet al te druk maar wees wel eerlijk tegen je ouders en vertel ze over je boetes. Daarna kan je er samen over gaan praten wat je met de kosten doet!

Succes ermee!