Voorheen was de id kaart voor 14 jarige gratis. En over het helemaal gratis zijn van de kaart is nog steeds niets definitief bekend. Als je slim bent en een id kaart voor een nog geen 14-jarige nodig hebt, schaf die dan nu aan. Dan betaal je alleen de kosten gelijk aan die van een bijschrijving. Zie hieronder

Is de identiteitskaart voor kinderen van 14 jaar gratis?

Sinds 1 januari 2010 is de identiteitskaart (ID-kaart) niet meer gratis voor kinderen van 14 jaar.
Reden afschaffen gratis identiteitskaart voor 14-jarigen

Vanaf 26 juni 2012 moeten alle kinderen over een eigen reisdocument beschikken. Een eigen reisdocument voor uw kind(eren) brengt natuurlijk kosten met zich mee. Om deze kosten voor u te beperken, verlaagt de overheid het tarief voor een Nederlandse ID-kaart voor kinderen tot en met 13 jaar. Dit verlaagde tarief wordt het jeugdtarief genoemd. Het jeugdtarief geldt sinds 1 januari 2010 en bedraagt euro 8,97. Deze kosten zijn gelijk aan die van een kinderbijschrijving. Per 1 januari 2011 bedraagt het jeugdtarief maximaal euro 9,22.
Om het jeugdtarief te financieren, is per 1 januari 2010 de gratis ID-kaart voor 14-jarigen afgeschaft.
Identificatieplicht voor 14-jarigen

Sinds 2005 is de Wet op de Identificatieplicht uitgebreid. Vanaf die datum moet je je kunnen identificeren als je 14 jaar of ouder bent. Dit kun je doen met een Nederlandse ID-kaart of een paspoort. Een bijschrijving in het paspoort van je ouders is niet geldig als identiteitsbewijs.

Toegevoegd na 6 minuten:
(Nog) Geen gratis ID-kaart, maar bezwaar maken tegen kosten hoeft ook niet

Zolang er geen uitspraak is van de Hoge Raad moet er betaald worden voor een ID-kaart.

Uitspraak Den Bosch
Het Gerechtshof in Den Bosch heeft op 7 oktober 2010 beslist dat de gemeenten een Nederlandse identiteitskaart gratis moet verstrekken. Zolang de Hoge Raad geen uitspraak over deze zaak (gemeente die in beroep is gegaan) heeft gedaan, mogen gemeenten leges heffen voor de identiteitskaart.

Waarom heeft het Gerechtshof beslist dat gemeenten de identiteitskaart gratis moeten verstrekken?
Volgens het Gerechtshof in Den Bosch schaffen burgers de identiteitskaart aan om zich te kunnen legitimeren en niet voor privé-gebruik. Daarom vindt het Gerechtshof dat gemeenten geen kosten mogen berekenen.

Als het hof uitspraak heeft gedaan, betaald Hilversum de kosten terug. Daarom hoeven haar burgers geen bezwaar te maken. In de rest van Nederland zou dit wel handig kunnen zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Nee, voor mensen ouder dan 14jr sowieso niet. De prijzen zijn te vinden op de website van de gemeente waarin jij woonachtig bent.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee, nog niet. Er is wel een uitspraak geweest van het gerechtshof dat de kaart gratis zou moeten zijn. Maar voordat dat zover is, moet ook de Hoge Raad nog een oordeel geven en dat kan nog wel even duren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Was dat maar waar. Een ID is bijna net zo duur als een paspoort. De tarieven hiervan verschillen per gemeente, maar dat kun je bij het loket "Bevolking" in het plaatselijke gemeentehuis navragen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De identiteitskaart is nog niet gratis.

Het gerechtshof in 's-Hertogenbosch heeft beslist dat gemeenten een Nederlandse identiteitskaart gratis moeten verstrekken. Ze mogen daarvoor geen leges meer rekenen.

De uitspraak is nog niet definitief. De gemeente tegen wie deze zaak loopt, kan hier nog tegen in cassatie gaan. De Hoge Raad zal dan een oordeel geven over de uitspraak. Zolang de uitspraak nog niet definitief is, moeten bij de aanvraag voor een Nederlandse identiteitskaart leges worden betaald. Het is wel mogelijk om bezwaar tegen die leges in te dienen. Meer informatie leest u hierover op de website van het Agentschap Basisadministratie Persoonsgegevens Reisdocumenten (BPR) bij ‘Legesheffing voor Nederlandse identiteitskaarten’.
AlphaLimaSierra
13 jaar geleden
nee. meestal is het voor volwassen (15 jaar of ouder) bij de 50 euro
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In onze gemeente kost een ID eur 9 en de pasfotos kosten eur 12,50