Over 2jaar verhuis ik naar het buitenland, waar blijft mijn pensioen geld dan?

Als ik van plan ben om over 2jaar naar het buitenland te verhuizen, kan ik dan stoppen met betalen aan een pensioen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wetgeving

Het beste antwoord

Dat zou ik niet doen. Ik woon al 30 jaar in het buitenland en heb steeds de pesioen bijdrage betaald. En nu pluk ik de vruchten. Het AOW pensioen wordt normaal hier in Portugal uitbetaald op de 16 e van de maand.
Stop je met je bijdragen, zul je relatief minder krijgen bij de pensioen gerechtigde leeftijd.

Toegevoegd na 42 minuten:
Als je in het buitenland woont, en je uitgeschreven bent uit Nederland, is het verstandig om een jaar vóór je pensionering toch alle aan jou uitbetalende pensioenfondsen aan te schrijven, en je gegevens nogmaals bekend te maken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Ja, dan KUN je stoppen met betalen van pensioenpremie. Maar dan bouw je verder ook geen pensioen meer op, en hou je alleen recht op het kleine beetje dat je tot nu toe hebt opgebouwd.

En aangezien je ook lang niet in alle gevallen in het buitenland straks AOW kunt krijgen, zul je dus zelf op een of andere manier voor je ouwe dag moeten sparen(ALS er tegen die tijd al nog iets als AOW is).

Het kan dus wel, de vraag is of het verstandig is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
voor zover ik het begrijp kan je stoppen met premie betalen (na een bepaalde tijd ?)
je potje groeit dan niet meer door de premie +rente maar er wordt wel rente gegeven over het laatste eindbedrag
en dat groei daardoor toch ook een beetje elk jaar
Dat krijg je na je 65ste waar je ook woont
maar dit lijkt me een vraag die je vast beter aan je desbetreffende pensioen maatschappij kan vragen
ik zou het zeker niet opheffen dat kost alleen maar geld
13 jaar geleden
Je vraag is waar het pensioengeld blijft als je verhuisd en niet of je moet doorbetalen.

In Nederland bouw je pensioen op voor je AOW. Dit wordt uitgevoerd door de Sociale verzekeringsbank (SVB, waar ik heb gewerkt) als je de pensioengerechtigde leeftijd hebt. Daarbij maakt het niet uit of je dan in het buitenland woont. Het is wel verstandig dat de SVB je gegevens kent.

De AOW wordt berekend n.a.v. het pensioen dat is opgebouwd voor de tijd dat je in Nederland hebt gewerkt. Hoewel de pensioenuitkerende instanties (je kunt door wisselen van werkgever van meerdere instanties uitkeringen krijgen) hun best doen je op te sporen, kan je dit proces zelf ook vereenvoudigen door verhuismutaties door te geven.

Naast je AOW kan je aanvullend pensioen regelen. Die kan je in sommige gevallen doorbetalen. Vooral bij particuliere verzekeraars. Of je kunt aanvullende premies betalen om pensioengaten in de toekomst te dekken. Als je dat niet doet, kan het een teleurstelling zijn als je de pensioengerechtigde leeftijd bereikt.

Maar wat je hebt opgebouwd raak je niet kwijt.

Toegevoegd na 1 minuut:
Bij vragen kun je altijd bellen met de Sociale Verzekeringsbank, afd. AOW/ANW: (075) 655 10 10.