Wat kun je als een geldloze scholier doen als je werkgever je niet wil betalen?

Toegevoegd na 15 uur:
ik heb zeg maar een tijdje in een restaurant gewerkt en ze bleven het betalen maar uitstellen. Betaalden wel maar nooit op tijd en ik kreeg ook geen loonstrookje terwijl ik hier wel recht op had stond in het contract. maar uiteindelijk had ik een andere baan gevonden en omdat ik steeds zelf achter mijn loon moest gaan maar weggegaan. Mijn laatste loon hadden ze toen nog niet betaald en ik heb toen gemaild en gebeld maar geen reactie op gehad. Ze probeerden eronderuit te komen. Hiervoor heb ik nooit een conflict met ze gehad. Ik hoorde later wel dat ze meerdere mensen niet of te weinig betaalden. Later heb ik pas met de rechter gedreigd en hadden ze de volgende dag netjes betaald. En zelfs toen heb ik geen een loonstrookje gezien dus denk dat ik er zwart heb gewerkt terwijl ik wel een duidelijk contract heb getekend. Maja ik had geen geld voor een rechtszaak.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wetgeving

Antwoorden (8)

Ligt eraan, ik zou je ouders er over informeren en samen met hun de baas aanspreken. Als het gewoon de AH is ofso, moet er ergens een foutje zitten, maar als het een zelfstandig bedrijf is, zal ik met je baas gaan praten en als dat niet werkt dreigen met naar de rechter te gaan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ben je lid van een vakbond? Zo niet? Ik raad je aan om ld te worden. Bijvoorbeeld de FNV, deze vakbond staat in alle tijde achter de 'machteloze' werknemer. Dus als je denkt dat iets niet eerlijk gaat en ze luisteren niet naar je, kun je de (gratis) de hulp van FNV aanvragen. Deze beschikken over alle kennis van de CAO. Succes
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Klopt, een vakbond kost geld, eens per maand. Maar je betaald nooit meer dan 1% van je netto maandsalaris. Tot en met 18jaar is het gratis.
De hulp (waar ik over sprak) is dan gratis.
Mvg. Laurence
Voor veel info hierover zou ik eens naar het juridisch loket bij jou in de buurt gaan. Deze mensen kunnen je vaak helpen bij het zo net mogelijk doorlopen van alle procedures en het is helemaal gratis. Succes!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat ligt eraan of je een arbeidscontract hebt. Zo ja, dan schrijf je een aangetekende brief waarin je je salaris vordert en een termijn stelt. Zet er ook in dat je als er niet betaald wordt van plan bent om gerechtelijke stappen te nemen. Reageert de werkgever daar niet op dan kun je rechtshulp gaan zoeken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
bij stug volharden van je ex werkgever om je salaris te betalen zul je een oonvordering op moeten stellen.
eerst vorder je het geld dat je nog tegoed hebt dat moet je dus uitrekenen en aangetekend versturen(vergeet zelf niet een copie te bewaren.daarna en afhankelijk van de reaktie is het samen met een advokaat aar de rechter.
het lijkt een hele opgave maar het valt best mee.Het juridisch loket of de juro foon kunnen je er goed bij helpen
veel succes
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een mondeling contract is gebaseerd op geen contract...als je geen ondertekend contract hebt sta niet al te sterk, informeer bij de gemeente waar je woont.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kennelijk is er hier sprake van een arbeidsconflict..

Je werkgever zal, naar mijn mening, toch wel een reden hebben opgegeven op grond waarvan hij weigert jou uit te betalen.

Indien jij van mening bent dat jij in je recht staat..en die mening ben je waarschijnlijk wel toegedaan..

Ga dan in de eerste plaats eens met je werkgever om de tafel zitten en praat over het mogelijke conflict...of over zijn/haar grieven tegenover jou..

Probeer al pratend tot een compromis te geraken en neem desnoods eenmalig genoegen met een wat mindere beloning.

Alle andere manieren kùnnen wel tot betere resultaten leiden..maar die kosten in elk geval veel meer tijd.

Bovendien heb je geen enkele garantie op het 'winnen' van die zaak.

Pratend kun je tot een oplossing komen waarbij je je baantje behoudt en je bovendien een betere verhouding met je werkgever gaat krijgen..

Groet,

Ton
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
'Aardige mensen' die jou het geld waarop jij recht hebt niet uitbetalen..zijn toch niet aardig.. Hoogstens zeggen ze je vriendelijk dat je het niet krijgt..
maar of dàt nu zo aardig is... Je gaf aan het gevoel te hebben dat je daar wellicht 'zwart' gewerkt hebt..zonder dat te weten. Je kunt in dat geval dreigen met..ten eerste de rechter en als dat niet echt helpt... de tweede mogelijkheid..de belastingdienst. Stap ook eens binnen bij een bureau rechtshulp want mogelijk zit daar een student die zich gespecialiseerd heeft in arbeidsrecht..je weet maar nooit.. Als ze jou trouwens zwart hebben uitbetaald zullen ze zich een hoedje schrikken als jij de belastingen daarvan op de hoogste dreigt te stellen. Hoogstwaarschijnlijk zullen ze jou daarna zeer snel het door jou verdiende geld overmaken.. Overigens raad ik je aan toch lid te worden van een vakvereniging omdat je dàn in voorkomende gevallen je tot die vakbond kunt wenden en hen kosteloos voor jou kunt laten..procederen. Dat slaapt wat fijner toch? Groet, Ton
Je krijgt nog 50% rente omdat ze je te laat hebben betaald.Bovendien heb je nog recht op loonstrook en jaaropgaaf.

Ik doe zulke rechtzaken vaak.
Stuur maar een mail op onderstaand adres. Ik help je wel.
Ik werk: no cure no pay. dus het kost je niets.