is een zelfgemaakt bordje voor de ramen rechtsgeldig?

ik wil net wat eten halen en me fiets neerzetten en zie dan -naast de eettent- een bordje voor de ramen waarop staat " verboden fiets te parkeren".
zelf gemaakt zonder een artikel nummer eronder.

kun je dan een boete krijgen als je het toch doet?

hoe zit dat met zulke borden, wanneer en hoe weet je of het strafbaar is?
ook met betrekking op andere soort gelijke borden.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wetgeving
1.4K

Antwoorden (6)

Een boete opleggen kan alleen als er daarvoor een bevoegdheid is gegeven middels een wet. Een eettent heeft die bevoegdheid niet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Over het algemeen zijn het borden die geen boete tot gevolg hebben als je ze negeert, maar waar men vroeger zoiets uit fatsoen al niet deed, blijkt het tegenwoordig nodig om bordjes neer te zetten.
En als ze maar genoeg genegeerd worden, terwijl de bordjes er met een duidelijke reden zijn geplaatst, komt er vast vanzelf iets rechtsmatigs voor waar wel een boete tegenover staat.
Oftewel, binnen alle redelijkheid verdient het de voorkeur om de bordjes wel serieus te nemen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Voor wat betreft verkeer, en daar valt dit parkeren van een fiets op de openbare weg onder, zijn alleen de officiële verkeersborden rechtsgeldig. Zo'n eigen gemaakt bordje zegt dus niks. Kan dus ook niet op gehandhaafd worden door politie of BOA's.

Je loopt natuurlijk wel de kans dat de plaatser van het bordje tot actie over gaat, als er wel fietsen worden geplaatst en de fietsen weg gaat halen. Dit mag hij volgens de wet niet doen, maar als hij het wel doet, dan zit je wel weer met een boel gedoe.
AlphaLimaSierra
13 jaar geleden
Zie dit bordje als een vriendelijk verzoek. Een sociaal ingesteld persoon zal daar gehoor aan geven.

Het heeft geen rechtsgeldigheid, in die zin, dat er een sanctie tegenover staat.

Ik kan me voorstellen, dat de bewoner van het betreffende pand het zat is, dat alle bezoekers van de snackbar zijn pui als steunpunt voor hun fiets gebruiken.
13 jaar geleden
Het hangt hier o.a. af van het feit of de grond vòòr die woning waar jij je fiets wilde plaatsen al dan niet eigendom is van de gemeente.

Vermoedelijk zul je vrijwel nooit een boete krijgen als je je fiets daar wèl plaatst..maar zal je fiets daar wèl door de bewoner daar, volkomen rechtsgeldig, worden verwijderd.

Als de bewoners het echter op de spits zouden willen drijven kunnen zij de politie waarschuwen en kàn er theoretisch een boete uit voortvloeien.

Bewoners hebben namelijk gewoon het recht geen eigendommen/bezittingen van anderen op hun grond of tegen hun woning te hoeven dulden.

Groet,

Ton
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je kunt er geen boete voor krijgen dar het niet rechtsgeldig is.Maar als je naast een friettent woont en er s'avonds telkens een fiets tegen je ruit gepleurt word.Dan kan je je best indenken dat het je rust verstoord als elke keer je hond gaat blaffen omdat er tegen die ruit getikt word.Bovendien als het je eigen huis is waar je dure ramen in hebt laten zetten is het ook niet fraai als een ander er even dikke krassen in maakt met zijn fietsstuur.