In de gemeente waar ik woon is een hondenbeleid van kracht. Waar mag de gemeente wel en waar niet bekeuren?

Toegevoegd na 1 minuut:
In de verordening staat *Het is de eigenaar, houder of verzorger van een hond verboden die hond te laten verblijven of te laten lopen op de weg: * en dan volgen de beperkingen. Wat valt wettelijk onder "weg" ?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wetgeving

Antwoorden (2)

De onderscheiden zijn de volgende definities van het begrip “weg”:
a. de “(Openbare) weg” in de zin van de Wegenwet: een begrip dat de wetgever heeft gecreëerd
in verband met de verkeersbehoefte. Een van de grondbeginselen van de Wegenwet is dat het
verkeer op wegen die openbaar zijn in de zin van deze wet, het onbetwistbaar recht van vrij gebruik
heeft (behoudens bepaalde beperkingen; zie hierna);
b. de “weg” in de zin van de Wegenverkeerswet 1994 (WVW 1994), te weten de voor het openbaar
verkeer openstaande weg: een begrip ontstaan als gevolg van de noodzaak om met betrekking tot
de verkeersveiligheid en het in stand houden van de weg in te grijpen:
c. de voor het publiek toegankelijke open plaatsen: een begrip dat - onder uiteenlopende
formuleringen - voorkomt in verschillende artikelen van het Wetboek van Strafrecht en in
de algemene plaatselijke verordeningen. De volgorde is die van eng naar ruim: “openbare wegen”
zijn ook “wegen die voor het openbaar verkeer open staan”, maar niet alle voor het openbaar
verkeer openstaande wegen zijn openbaar. Tot de “voor het publiek toegankelijke plaatsen”
kunnen de “openbare wegen” en de overige “voor het openbaar verkeer openstaande wegen”
gerekend worden, maar het begrip is daarmee niet uitgeput.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
O, dit is dus heel ingewikkeld... Goeie link trouwens!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
nou he! stond er ook van te kijken...
je moet bijna 3 wetboeken door als je en hond bezit! elke nederlander wordt geacht de wet te kennen.... WIE is hier nu de gebeten hond? zou het een omslachtige manier zijn om te vertellen dat je een hond niet los mag laten lopen of huisvesten opwegen omdat dit voor zowel de hond als de weggebruikers gevaarlijk kan zijn? zonder verkeers diploma en juridische achtergrond mag je wel gewoon oversteken met je hond. dat moet toch een geruststellende gedachte zijn? eneh... niet de hond aan de ketting leggen op de oprit van de buurjtes! ik hou het lekker op boswandelingen met de hond :) hoe dan ook, veel prettige wandelingen gewenst met je viervoeter!
In de meeste gemeenteverordeningen staat aangegeven, waar hondeneigenaren hun hond los van de lijn mogen laten spelen of ontlasten.

Op alle andere openbare ruimten zijn hondeneigenaren verplicht hun hond aangelijnd te voeren.
Doe je dat niet, dan heb je kans dat er een boete tegenover staat. Het woord "weg" kan je dus rustig beschouwen als openbaar gebied, waar de hond niet los mag.
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is nu juist mijn probleem wat openbaar gebied is en wat niet. Bijvoorbeeld of een braakliggend terrein dat verkocht is aan een projectontwikkelaar openbare weg is. En het weiland van een boer etc etc.
Ivana
13 jaar geleden
Braakliggende terreinen zij ideaal voor de hond. Zolang er geen verbodsbord staat laat ik mijn hond daar vrij lopen. De meeste boeren hebben geen bezwaar tegen een kleine wandeling in de wei. Daar heeft de gemeente toch geen zeggenschap en kunnen ze niet bekeuren. De boer kan hooguit met de hooivork achter je aan.
Als je ergens op een weide met regelmaat wilt trainen, kan je de boer om permissie vragen. Ik heb al 20 jaar honden en de mijne lopen los rond waar ik dat wil, maar ik heb ze volkomen onder appèl, dat is natuurlijk een eerste vereiste. Ik ben er wel eens door een wet-handhaver op aangesproken, maar nog nooit bekeurd.