Hoe los je dit op. Zie uitleg.

Een collega van me,heeft zijn ww uitkering erop zitten.
Is naar de sociale dienst geweest om een uitkering aan te vragen.
Is direct naar huis gestuurd,omdat hij altijd goed gespaard heeft en nog 10,000 euro op zijn rekening heeft staan.
Kom over een maand of 5 maar terug.
Hij komt nergens aan de bak,door zijn ziekte.
Epilepsie,en een probleem aan zijn oog.
Maar is helemaal niet afgekeurd.
Maar kan nu eerst zijn spaargeld opmaken,en zichzelf verzekeren.
Als dat op is tot en bepaald niveau kom dan maar terug.
Maar hoe kan hij binnen korte tijd toch een uitkering krijgen.
Iemand een tip of een oplossing.?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wetgeving
1K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
als het echt je collega is dan heeft hij toch gewoon een baan?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
hihi, misschien weten ze bij de uitkeringsinstantie hier niets vanaf omdat het geen reguliere baan is?

Het beste antwoord

Je mag een bepaald maximumbedrag aan spaargeld hebben als je bijstand wilt kunnen aanvragen. Dit omdat bijstand gezien wordt als noodvoorziening, als er echt niets anders is.
Het is misschien niet fair dat je dan min of meer gepakt wordt omdat je hebt kunnen sparen, maar ja, als je geld hebt om in je eigen levensonderhoud te voorzien, snap ik ook wel dat zo'n noodvoorziening niet van toepassing is.
Voor alleenstaanden is de grens voor het eigen vermogen (een auto valt daar ook onder overigens!) 5555 euro, voor stellen/gezinnen 11110 euro.
Tip: het helpt niet om in 1 maand 5000 euro op te maken, men rekent dan anderhalf keer de bijstandsnorm per maand (voor een alleenstaande: 919,70 incl. vakantiegeld, dus dan is die 'inteernorm' 1379,55) - als je collega het maximumbedrag van zijn spaargeld aftrekt en de rest deelt door die 'inteernorm', weet hij over hoeveel maanden hij in aanmerking zou kunnen komen voor bijstand. Vóór die tijd komt hij niet in aanmerking.
Voor een overzicht van bijstandsnormen voor diverse groepen: http://www.st-ab.nl/abwnorm31.htm
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik dacht dat hij zei,dat hij over 4 maanden nog maar eens terug moest komen.
+1
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Geef die rekenmanier maar door aan je vriend, dan kan hij zelf gaan rekenen. Zeg ook dat hij niet hoeft te wachten tot hij in aanmerking komt, je kunt best een maand tevoren een uitkering aanvragen, soms doen ze er namelijk nogal lang over om alles te regelen. Ik zou een maand vóór de uitkering zou moeten ingaan, contact opnemen met de sociale dienst.

Andere antwoorden (7)

Volgens mij gaat dit niet lukken. Het is eigenlijk niet eerlijk, dat wie altijd netjes met zijn geld omging nu daarvoor gestraft wordt en wie er mee strooit niet. Aan de andere kant is het wel logisch een uitkering is nou eenmaal een vangnet voor mensen die het zelf niet kunnen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat hij van tevoren had kunnen doen was al z'n spaargeld (tijdelijk) op de rekening van iemand anders zetten.
Dat gaat nu denk ik niet meer werken.
Maar helaas ja zo gaat het er nu aan toe in Nederland. Ik ken mensen die botweg verteld werd dat ze hun auto maar moesten verkopen.
Mijzelf is verteld dat ik maar moest gaan lenen om een studie te kunnen volgen.
Het systeem is door en door verrot, en dit gaat dankzij de (soms onnodige) bureaucratie niet veranderen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zomaar 10000 euro op de rekening van een ander zetten laat de belastingdienst niet zomaar gebeuren hoor!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Daar zijn gewoon oplossingen voor.
Maar daar is hij te laat mee.
Je kunt ook bij je moeder de helft neerleggen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dan doe je het in kleine beetjes. =/ Ik ben geen financieel adviseur.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
5500 euro.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hij kan dat geld ook onder z'n kussen leggen (of in de kluis bij bijvoorbeeld je ouders),
als hij er vragen over krijgt zeggen dat hij een gokprobleem heeft gehad en schulden moest afbetalen. (of een beter verhaal) Dit had hij beter voor de aanvraag kunnen doen, maar misschien dat het alsnog werkt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat een onzin dat het systeem door en door verrot is, misschien moet je eens een tijdje in een bananenrepubliek gaan wonen om de dingen weer wat in perspectief te zien? -
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik ben het met je eens dat het in een "bananenrepubliek" er erger aan toe is dan hier in Nederland. Maar dit mag toch geen reden zijn om niet te klagen over wat er in dit land slecht is?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
"door en door verrot" is gewoon wat overdreven.
Sommige regelen hebben oneerlijke bijwerkingen.
Dit is daar een voorbeeld van:
Hij kan goed werken, ondanks zijn ziekte, echter wordt hij door die ziekte waarschijnlijk nergens aangenomen.
Wel vind ik het raar dat hij "helemaal niet is afgekeurd"
: Zou hij niet gedeeltelijk afgekeurd moeten worden, of is hij "net te goed". Normaal gesproken is de bijstand voor mensen die gewoon zouden kunnen werken. Dan vind ik het terecht dat ze hun auto maar moeten verkopen. Met de bus en trein kom je ook overal en anders loop je maar, toch tijd zat. Vergeet niet dat voor 90% van de wereldbevolking zoiets als bijstand niet bestaat.
Als hij door zijn handicap echt niet aan het werk kan is het verstandig om een gesprek aan te vragen met een arts van het UWV. Misschien komt hij dan in aanmerking voor een (gedeeltelijke) WAO uitkering. Bovendien heeft het UWV mogelijkheden voor re-integratie. Ook na je ww kan het UWV veel bieden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Vind het vreemd dat ze weten hoeveel geld er op een rekening staat. Zou dat kunnen door de digid? Maar vind het wel schandalig dat het zo werkt in Nederland. Iedereen heeft recht op een uitkering als je werkeloos ben of door ziekte niet kan werken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De maximale hoogte van uw eigen vermogen waarbij u nog bijstand kunt krijgen wordt jaarlijks aangepast. Onder uw eigen vermogen valt bijvoorbeeld uw auto of spaargeld. Vanaf 1 januari 2011 gelden deze bedragen voor uw maximale eigen vermogen: Voor gezinnen is de grens 11.110 euro, voor alleenstaanden 5.555 euro (in 2010: € 10.960 en € 5.480; in 2009: € 10.910 en € 5.455). Als u meer heeft dan dit bedrag, moet u dat eerst opmaken.

epilepsie en een oogproblemen zijn voor een uitkeringsinstantie geen reden om niet aan het werk te gaan omdat je collega aangepast werk kan zoeken.
desnoods zal hij hiervoor omgeschoold moeten worden.

omdat je door deze regeltjes aan het kortste eind trekt zit er niets anders op dan aan de voorwaarden te voldoen.

omdat de rekeningen op tijd betaald moeten worden en de aanvraag van een uitkering ook geruime tijd in beslag zal nemen is het verstandig dit zoveel mogelijk op elkaar aan te laten sluiten zodat er geen te overbruggen periode ontstaat.

wat het geld opmaken betreft. je hoeft dit natuurlijk niet echt op te maken, als het maar van de rekening is (een gegeven waar je heel creatief mee aan de slag kan gaan)

Toegevoegd na 5 minuten:
ff zitten denken:

je kan geld schenken aan kinderen als die er zijn. hun rekening kan je koppelen aan die van jezelf. het geld verschuift dus maar is niet op.

iemand die je vertrouwd kan je een rekening laten openen en het hierop zetten (wel op een andere naam en adres natuurlijk anders is het te achterhalen)

wil je aantonen waar je geld is gebleven kan je goederen bestellen en af laten schrijven van je rekening (pinnen), vervolgens kan je deze weer terugbrengen en het aankoopbedrag cash innen (ook hier is het dan van de bank maar nog steeds niet opgemaakt)

er zijn vast meer manieren te bedenken, de gemeente is ook zo fair niet tenslotte.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je kan niet zomaar dat geld 'opmaken' daar trappen ze bij de gemeente niet in. Je kan niet ineens heel veel dure dingen gaan kopen om maar van dat geld af te zijn, of het schenken of wat dan ook.
De gemeente is fair genoeg, die voeren alleen de wet uit. je zou de wet niet fair kunnen noemen.
Helft van het geld opmaken en dan na 5 mnd opnieuw bijstand aanvragen. De oplossing lijkt me makkelijk.

Kijk ook eens of hij voor een Wajong uitkering in aanmerking komt.

Was u voor uw 17e verjaardag al gehandicapt of langdurig ziek? Of was u student en jonger dan 30 toen u gehandicapt raakte of langdurig ziek werd? U bent dan door ziekte of handicap al op jonge leeftijd moeilijk of niet in staat om te werken. U krijgt misschien een uitkering voor jonggehandicapten. Deze uitkering heet een Wajong-uitkering. U hoeft dan niet voor inkomen afhankelijk te zijn van uw ouders/verzorgers of de bijstand.

l
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zet het geld tijdelijk bij iemand anders op zijn rekening ;-)