Mag je in een televisieprogramma reclame maken voor een bedrijf?

ik heb de opdracht gekregen om te bedenken hoe ik sponsoren in beeld kan brengen, maar mag dit wel bij een bedrijf die sponsort?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wetgeving

Het beste antwoord

Ja, bij voetbalwedstrijden zie aan beide zijden van de goals digitale advertenties staan. Die zijn er in werkelijkheid niet maar op de TV zie je ze wel. Kijk maar eens goed en dan zie je soms een speler door die reclame heen lopen. In andere landen (bij andere sporten) zie je zelfs reclame door het speelveld heen geprojecteerd.
Verder wat dacht je van de Red room bij The Voice of Holland. Deze Vodafone rode kamer is natuurlijk een en al reclame.
Maar ook subtieler, waarom wordt altijd het loge van de auto van de rijdende rechter in beeld gebracht (een Citroën).
Tenslotte zijn er allerlei klusprogramma's, kookprogramma's en reisprogramma's die overlopen van producten van hun sponsors.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Er is een groot verschil tussen de publieke omroepen Nederland 1,2 en 3 en de Commerciele omroepen.

De Publieke omroepen worden voor 2 derde betaald uit belasting geld en 1 derde uit reclame opbrengsten. De regels voor reclame zijn vastgelegd in de Media Wet, daarin staat bijvoorbeeld dat er niet meer dan een bepaald aantal minuten per uur reclame mag zijn, dat er geen sluikreclame gemaakt mag worden, dus bij de wereld draait door mag Mathijs van Nieuwkerk niet zeggen dat de Mercedes zo'n goede auto is, om maar wat te noemen.

Commerciele zenders hebben deze regels allemaal niet en dus kunnen ze, in Goede Tijden, rustig ineens allemaal de dag beginnen, met een yoghurt drankje wat dan ook nog eens duidelijk in beeld komt. Hiervoor krijgt RTL natuurlijk betaald door de yoghurtdrankjes fabrikant.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het uitdelen van "goodies" op grote evenementen werkt altijd. Neem nou de Nieuwjaarsduik bij Scheveningen. Daar kan men met tv uitzendingen niet om de Unoxmutsen heen. ING deelde op koninginnedag feesten overal van die oranje opblaaskronen uit. In die gevallen komt een merk altijd in beeld ongeacht regels.