Een pand is een monument als het op de monumentenlijst staat:

"Op een monumentenlijst staan cultuurhistorisch waardevolle panden en objecten die beschermd zijn. Doel van deze bescherming is om dit erfgoed voor toekomstige generaties te behouden. Het is de bedoeling dat de panden en objecten zoveel mogelijk ongeschonden blijven. Dit betekent niet dat monumenten niet mogen worden gewijzigd. Het is van het grootste belang dat deze een functioneel onderdeel blijven vormen van de bebouwde omgeving. Als een eigenaar een monument wil veranderen dient deze een monumentenvergunning aan te vragen bij de betreffende overheidsinstantie. Een vermelding op een monumentenlijst is vaak een voorwaarde om voor restauratie- of instandhoudingssubsidie in aanmerking te komen."
13 jaar geleden
Het pand moet bijvoorbeeld minstens 50 jaar oud zijn. Het moet betekenis hebben voor de geschiedenis. Het moet een bepaalde schoonheid hebben. Als een huis dit heeft is het nog geen monument. Het moet op een lijst komen te staan. Men noemt die lijst het monumenten register. Als een huis een monument is kun je dat zien. Je vindt dan een blauw met wit schildje. Meestal bij de voordeur.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er bestaan rijks- en gemeentelijke monumenten. Door de betreffende overheid wordt een gebouw o.i.d. als zodanig aangemerkt. Omdat het een beperking inhoudt van de rechten van de eigenaar kan deze bezwaar maken tegen het voornemen van die overheid tot aanwijzing.
het heeft echter ook (fiscale) voordelen als je eigenaar bent van een rijksmonument.